[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Svensk samhälls- och kulturdebatt

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 25 Apr 2013 17:27:48 +0200

Den 25 april 2013 16:49 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Men i det ovanstående finns det mycket du har rätt i.
>   I min världsbild ingår inte generell "utjämning", MEN att de sämst ställda
> skall stödjas. Vi ser imbecilla dumheter om det s k FAS 3 som går ut på
> att arbetslösa skall sitta och titta på film eller syssla med andra
> meningslösheter. Det är inte bra.
>   Arbetslöshetsfrågan generellt är knepig, men jag tror på t ex lägre eller
> t o m inga skatter för dem som behöver insteg till arbetsmarknaden samt
> större lönespridning. Nu kör man istället bidrag och hjärndöda "program".

Lägg därtill att den som har socialbidrag genom regler och byråkrati
har mycket svårt att starta eget. Formellt finns exempelvis inga
hinder för att driva hobbyverksamhet när man har försörjningsstöd, men
så fort man får en liten vinst på denna verksamhet dras det av på
försörjningsstödet; och när hobbyverksamheten gått med 30 000 i vinst
under ett år måste man registrera en firma för att fortsätta. Men då
finns dels inget sparat kapital, och dels tillåter inte socialen att
man har en aktiv firma under tiden man får försörjningsstöd...

Pias kommentarer i detta är bra, men det har ändå inte med saken att
göra. Jag skrev ju inte att *allt* som medias vänstermaffia står för
är fel, däremot att de saboterar kultur- och samhällsdebatten med sitt
evighetsmalande à la propaganda i ett fåtal uppblåsta "debatter" (och
som knappast kan kallas debatter eftersom bara ena sidan ges
debattutrymme).