[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Miljönissar: stoppa forskning!

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 30 Oct 2008 16:51:07 +0100

From: olof.bjarnason@xxxxxxxxx
>Hur många maillinglistor tror du egentligen finns i världen Ahrvid? 10?
  Jag tror att det finns mellan en undradel och en tusendel av antalet blogar
(troligen närmare det senare än det förra). Så risken att drunkna i ett infohav
är iaf betydligt mindre för E-postlistor.

>Att epost är mer interaktivt beror väl på om bloggen tillåter
> kommentarer eller ej.
  Förvisso. Men en blog är mindre interaktiv i även på andra sätt. T ex snål
maxlängd på läsarnas textbidrag, eller krav på att textbidrag av en viss typ
måste suddas.

>Distribuerad/centraliserad : ja om du nu tycker att det är väsentligt
>i>sammanhanget :)
  Det har betydelse. En blog med läsartexter torde (kan man iaf argumentera)
falla under den s k BBS-lagen (med krav på censur osv). E-post skyddas däremot
av lagarna för sin distribution. Att försöka avbryta en annans distribution
(kan man argumentera iaf) är brott mot telelagen. Men det har också teknisk
betydelse: E-post når fram bättre. Är det något tekniskt krångel lär man
lättare få igenom E-post än kunna komma fram till en websida som krpnglar.

>Både surfning och epost räknas idag som de mest grundläggande it->kunskaperna.
>Surfning är väl snäppet mer vanligt än epost (tänker på>vardagssurfare/betalat
>på bank/läser tidningen.. och eventuellt en och annan>blogg!)
  Så är det nog. Men att skapa en text i E-post är i alla fall enklare: bara
skriva och tryck på sänd. I en blog måste man skapa layout osv. E-post går
snabbare och är mer direkt.

>Fast min poäng är att många av dina postningar på Din mailinglista,
> påminner mer om bloggpostningar än mailinglistpostningar. Dvs. de är>mer
> "top-down" och "politiska" i sin karaktär än diskuterande />debatterande /
> frågande som är traditionellt på maillinglistor.
  Jag postar en del saker i fåfängt försök att skapa debatt - det är inte
avsett som inlägg som skall vara obemötta. Men det är ofta trögt att få respons.
  Men till innehållet är inget av det jag skriver särskilt annorlunda från det
jag "alltid" skrivit i fanzines, LoCs (Letter of Comments = brev till
fanzines), E-zines (som Virkbilagan, som kom ut i ca 100 nummer), osv. Och DE
sakerna kom långt tidigare än någon ens kom på något kallat "blog" (och i så
fall är det blogar som härmar mig, inte tvärtom!).

>  haha det tror jag så mycket jag vill på Ahrvid! :)
  Du bör tro på det. Jag är rationalist. Iaf anser jag mig vara det och
försöker följa det.

Explore the seven wonders of the world
http://search.msn.com/results.aspx?q=7+wonders+world&mkt=en-US&form=QBRE-----