[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: Något "hen" behövs ju inte!

  • From: Susanne Hjelm <suzen_ess@xxxxxxxxxxx>
  • To: SKRIVA <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 12 Feb 2012 20:01:34 +0100

Angående "hen".

Visst kan vara viktigt att veta könet på den som det pratas om, men jag anser
att det också kan vara tvärtom: Att tolkningen av en utsaga inte påverkas lika
mycket av förväntningar eller fördomar när man inte vet könet. Det kan vara
relevant information, men jag tycker oftare att det är helt irrelevant.

Jag tycker att "hen" är ett väldigt användbart ord, eftersom "den/det" syftar
på ting, och för att våra andra pronomen automatiskt delar upp människor i
grupper som de kanske inte känner sig hemma i.

/ Suz