[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] Nu vill de byta "man" mot "en" också

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 17 Jan 2013 15:50:07 +0000

Några "genusvetare" eller vad de nu vill kalla sig själva (förutom att de då
vill lansera en-alternativet som "bättre" än man-alternativet) utgör knappast
en stor feministisk konspiration som hotar att ödelägga svenska språket. Ordet
"man" kommer inte att försvinna. Det kommer inte att införas böter för de som
använder det.Det enda jag kan tänka mig faktiskt kan hända är att en del
personer kommer att föredra att använda ordet "en" istället för "man", måhända
i uttryck som "hur en än vänder sig har man ändan bak." Även om det nu är
"dialektalt" så har ju ord i dessa masskommunikationens dagar en tendens att
sprida sig över hela landet.Jag är inte stockholmare men jag säger ofta "en
annan" istället för jag. Lite skämtsamt så där. Och lite ödmjukt. Jag som en i
mängden. En liten droppe jag i ett stort hav av vi för att travestera hr
rikspoeten Ranelid. Ingen som minns "Var är min islandströja?" skriven i
"man"-form eller "en annan"-form?Bruket av pronomen tydde på ett självförakt
hos berättarpersonen i denna novell.En smula omständligt var det allt att läsa
novellen ifråga pga detta eviga omskrivande av "jag".