[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] "Från Star Wars till Avatar" (SVT2, 23.00)

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 18 Feb 2014 04:39:53 +0100

Den 18 februari 2014 00:14 skrev Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   För min del kommer inte viss kritik mot digitala specialeffekter från
> nyhetsaversion!

Det är väl klart att man förnekar det när andra hävdar det, bara för att
det inte låter bra. Man hittar t.ex. knappast någon som längre kallar sig
själv nyliberal eller postmodernist, hur uppenbart nyliberal eller
postmodernist som fjanten i fråga än är.

Jag minns exempelvis hur recenserande sf-fans i fanzines och gamla Jules
Verne-magasinet snorkade bort nästan alla nya succéfilmer i fantastikfåran
inklusive ET, Star Trek, Tim Burtons Batman och Poltergeist -- filmer som
samma sortens fantastiknördar numera håller som nostalgiska juveler.

>   Ej heller förkastar jag brett genomslag. Digitala effekter *rätt
> använda* som i "Avatar" t ex kan bli mycket bra, och den filmen fick f ö
> stort genomslag.
>   Nej, min kritik kommer från en inställning kring nyttan av minimalism.
> "Less is more" och allt det där.

Det är i alla fall ett något mer originellt argument än det som gnölas och
gnälls så jämmerligt överallt annars: att digitala effekter ser "fult" och
"onaturligt" ut. Jag börjar allvarligt tro att fantastiknördar inte har
någon som helst förmåga till självständigt tänkande i sina små flockar där
man så gärna vill tro att man kollektivt står över alla andra.