[SKRIVA] Re: Regn i England? Vad ovanligt!

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 18 Feb 2014 03:07:55 +0100

Pia:
ändå:När jag tittade på SVTs nyhetssändningar hörde jag ganska tydligt
att man sa att det enligt engelsk nyhetsrapportering var de högsta
nederbördsmängderna på 60 år. 60 inte 200.<<
  Det har varierat mellan olika sändningar (möjligen pga mottagen kritik, kan
man spekulera om). Jag hört sändningar som uppgvit "200 år". Det senaste tycks
vara att man inte uppger någon tidsperiod alls. ("60 år" är inte heller sant,
och det kan vara skälet till att man numera inte uppger någon tidsperiod.)

för att inte påverka väljarkåren,2. SR sätter Soran Ismail i karantän
för att han öppet uttalat att han är emot SD.3. Arbetarbladets
chefredaktör Daniel Nordström får inte heller vara med på "statsradion"
som ska vara så "rödgrön".<<
  Det kallas "alibi". Man offrar litet grand, det som är mest frapperande, och
kör i övrigt på som annars, och så kan man peka på alibit och påstå sig vara
oskyldiga. Snedvridningen blir effektivast om den är subtil.
  Arbetarbladets chefred vet jag inte så mycket om, men jag råkar tycka att
Soran ofta är rolig och träffsäker - ändå är det förmodligen rätt att sätta
honom i karantän innan ett val. Samma med Stefan Jarl, som försvarar sig med
att han inte är "partipolitisk", men om jag minns rätt är hans filmer oftast
starkt politiska.
  Efter valet kan Jarl avkarantänas. Det skulle vara klädsamt om Johan Norbergs
filmer avkarantänades också, som är för evigt djupfrysta annars och SVT har
aldrig vågat visa dem. Svenska filmer som visats på massor av utländska
TV-kanaler, vunnit TV-priser, t o m visats i USA:s public service-kanal PBS.
Problemet är kanske att Norberg mycket vältaligt försvarar marknadsekonomi och
liberalism, och tydligt visar hur fel de populäraste doktrinerna på SVT:s
nyhets/faktaredaktioner har.
  I stället körde man nyligen i repris tokstollefilmen om hur den "elaka
kapitalismen" sög ut tredje världen genom "rovdrift" på världens vanligaste
material - sand. Ryktesvis jobbar samma filmteam på hur internationella
bankirer stjäl all snö från eskimåerna...

--Ahrvid

Ps. Har nyligen läst en uppmärksammad bok om bl a snedvridningen i svensk
debatt, Johan Lundbergs Ljusets fiender. (Recension kommer nog. Smoking hot
stuff!)

Pps. Jo, i går kördes också "Tillväxtens gränser" också, en hel timmes gränslös
hyllning till den snurriga Romklubben (enligt vars 70-talsrapport alla nu
skulle i stort sett sitta och svälta i grottor, då allt tagit slut och varenda
djur dött...eller nästan iaf).

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /