[SKRIVA] SKRIVA] Re: [SKRIVA] DN klämmer åt science fiction-fans‏

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 26 Oct 2014 21:21:47 +0100

Rickard:
> Hanna Fahl jämför helt enkelt science fiction-kongresser med tillställningar
> som Comic Con
> eftersom de är besläktade
  Det är ett *mycket avlägset* släktskap i så fall. På punkt efter punkt
skiljer sig sf-coner från sådana här mediatillställningar. Och mycket till
"jämförelse" är det inte, då Fahl inte har något att jämföra med. (Mig
veterligt hade hon vid artikelns ihopspikande - av lösa bitar från olika håll,
som inte hör ihop - inte varit på en enda sf-con.)
  Hela tiden snubblar hon i de tafatta "jämförelserna".

> "Termen 'con', kort för 'fan convention', myntades någon gång i början av
> 1940-talet.
  Nix.
  1) Var i "con" finns förkortningen för "fan"?
  2) Som ganska bevandrad i etymologin för fandoms olika termer betvivlar jag
att någon myntat ordet "con", och den framväxande förkortningen "con" är
förmodligen inte från fandom. Det har  hållits kongresser av olika slag
(politiska, olika näringsgrenar, kultur m fl ämnen) i hundratals år, och
förkortningen torde ha dykt upp i de sammanhangen tidigare. (Jag misstänker att
utsagan är en ihopblandning av att ordet "fanzine" myntades under tidigt
40-tal. Det är välbelagt. Därav underligheten att ordet "fan" skulle ingå i
förkortningen "con".)

>  Konceptet är enkelt. Beundrare av en viss film, genre eller serietidning
  Nej. För de coner som hör till fandom är det inte samling av beundrare av en
viss film eller serietidning.

> Vissa cons är kommersiella
  Och det, hos sådana fringefandom-evenemang, hör till en av flera
*avgörande*skillnader mot fandoms coner.

> Eurocon; en kringresande europeisk kongress
  En cirkus är kringresande. Sf-coner är inte det. Däremot flyttar värdskapet
till nya arrangörer.

> att stämningen och traditionen är lite annorlunda här jämfört med i
> exempelvis USA och Japan.
  "Lite annorlunda" är ett grovt understatement. Observera hur Fahl här
indikerar en tro på att Comic Con skulle vara normen för traditionen i USA! Så
är det inte. Det ordnas sf-coner i stort sett varje helg i USA som till
innehåll är ungefär som en Swecon eller Eurocon. (Och genom att nämna Japan
försöker hon släpa in serier, i form av manga. Har inte heller med saken att
göra.)

> På Comic-Con i New York är kostymer, eller 'cosplay', en integrerad del.
  Tyvärr.

> – De hardcore sf-fansen tycker att det är lite larvigt att klä ut sig.
  Jag har tidigare luftat mina åsikter om utkläderi och behöver inte upprepa
det.

 I övrigt tror jag  Fahl felciterar. Inom fandom, den som bygger på
traditionerna från 11 december 1929 och framåt, anses att det är den som är
"the core" (kärnan) kring vilket det finns en massa fringerörelser (om just
spel, serier, film/TV osv). Det är möjligen i DEN betydelse Carolina kan ha
talat om en "core", och sedan har Fahl lagt till "hard-" vilket helt förvränger
betydelsen ("hardcore" brukar denotera något som är "extremt" - faktum är att
en kärna och något extremt, jfr extremitet/utskott/ände, är varandras
motsatser).

> "_Kringresande_ kongress!??" Att Eurocon i en uppenbar mening faktiskt kan
> kallas kringresande
> kongress, och att man i en nöjesjournalistisk text faktiskt kan tillåta sig
> sådana slängiga
  Ett par problem:
  1) "KringRESANDE" borde betyda att något rent fysiskt reser runt, som t ex
för en cirkus. Men så är det inte här.
  2) Rent av i Sverige finns minst ett evenemang som ÄR kringresande, och  som
alla sf-fans bör betacka sig för att bli ihopblandade med. Det är en viss hr
Isberg som 3-4 ggr/år hyr in sig i mässlokaleri  de större städerna och
annonserar om någon "Scanmdinavian Sci-Fi Convention" med C-skådisar, varvid
han själv och hans samling plastleksaker reser  runt.
 Flera evenemang i andra länder, som t ex Comic Con, är av samma karaktär -
kommersidella jippon.
  Drar man till med "kringresande" om de riktigt sf-kongresserna finns risk att
de orättvist blandas ihop med sådana jippon. Men Hanna Fahl vet ju inte bättre
iofs. Hon tror ju att de skall blandas ihop...

Kort om sf-kongresser och hur de skiljer sig från andra jippon.
  Den första hölls i Leeds, England, i januari 1937 (ordentligt utlyst,
fastlagt program osv - se
http://www.fiawol.org.uk/fanstuff/then%20archive/1937con.htm
 ; amerikaner hävdar att en fangathering i Philadelphia 1936 skulle ha varit
först; jag skall inte gå in på den kontroversen, men det finns i länken ovan).
Man kallade det för en "conference" vilket iofs inte spelar någon roll. Att
convention eller conference kan förkortas "con" kommer förmodligen inte från
sf-fandom.
  * Fandoms coner arrangeras
*ideellt*, i motsats till kommersiella evenemang. Ev överskott brukar gå vidare
till en senare con eller andra ideella ändamål.
  * Kärnan i programmet är litteratur och författande och sf i textform. Andra
ämnen får vara med, men de betraktas som fringeämnen.
  * Mycket få går omkring utklädda. På worldconerna brukar det begränsas till
ett särskilt  maskeradevent, ett par tinmars scenuppträdande. I övrigt är
sf-fansens "uniform", som jag skrev i min Loncon-rapport, t-shirts med roliga
budskap och några badges.
  * På de riktiga sf-kongresserna är man *medlem*, inte kund och/eller publik.
Många av conerna har riktiga beslutsfunktioner där man som medlem får rösta. På
worldconerna bestäms Hugos och andra priser (iofs poströstning i förväg, men
man måste vara medlem), man behandlar motioner till världskongressårsmötet, man
beslutar om kommande arrangör. Något liknande är det  på Euroconer och till
Sweconer bestäms kommande arrangör och i alla fall det s k Alvarpriset
(röstning där dock knutet till medlemskap i fandom, inte kongressmedlemskap).
  * Kontakterna mellan pros (författare) och fans är mycket tätare på riktiga
sf-coner. Man kan hänga med vem som
helst i baren. På kommersiella  jippon syns inbjudna gäster (oftast skådisar,
mer sällan författare) mest på avstånd på scenen eller bakom ett bord där de
*säljer* autografer. (På riktiga coner har jag aldrig sett någon *sälja*
autografer. Inte ens GRR Martin gjorde det på Loncon.)
  * Programmet är helt annorlunda. (Detaljer vore för många att gå in på. Man
kan få en bild via min tidigare postade
Loncon-rapport.)
  * Det finns en historik och tradition kring sf-conerna som de andra typerna
av jippon helt saknar. Det finns traditioner från 1937 och framåt. De första
kommersiella jippona som anser sig angå sf (fast man kallar det "sci-fi") var
vad jag vet Star
Trek-dito på 70-talet. Rollspelsevenemang kom något senare och seriemässor
ytterligare något senare.

Eurocon, ang Fahls artikel 2011, kan absolut inte jämföras med Comic Con. En
avgörande skillnad - utöver traditionerna och den långa historiken - är att
sf-conerna, de riktiga alltså, har ett intellektuellt förhållningssätt till den
litterära genren science fiction. Jippon som Comic Con är betydligt ytligare.
Det är kommersiellt och det handlar om bling-bling, grejor man klär ut sig i
och går omkring och viftar med.
  Och som jag sagt i min tidigare kritik mot utkläderiet: om man försöker krypa
i ni, bli en del av, spöka ut sig till, det som man är en fan av saknar man
nyttig och behövlig kognitiv distans till ämnet ifråga.

--Ahrvid

Ps. Postar om pga teckenstrul.

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).