[SKRIVA] Re: DN klämmer åt science fiction-fans‏

  • From: info <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 26 Oct 2014 21:55:47 +0100

---- On Sun, 26 Oct 2014 21:21:47 +0100 Ahrvid  wrote ----
>  Det är ett *mycket avlägset* släktskap i så fall. På punkt
> efter punkt skiljer sig sf-coner från sådana här mediatillställningar.
> Och mycket till "jämförelse" är det inte, då Fahl inte har något
> att jämföra med. (Mig veterligt hade hon vid artikelns
> ihopspikande - av lösa bitar från olika håll, som inte hör ihop
> - inte varit på en enda sf-con.)

Alltså vet du inte hur mycket kunskaper och erfarenheter Hanna Fahl hade av
sf-kongresser. Dessutom visar hon tydligt i artikeln på överensstämmelserna
mellan Comic Con (bestående av läsande och mediabetittande fantastikfans) och
science fiction-kongresser. Fahls beskrivning av Comic Con överensstämmer på
punkt efter punkt med t.ex. Finncon, som annars räknas som en sf-kongress.

>  Hela tiden snubblar hon i de tafatta "jämförelserna".

>  Nix.
>  1) Var i "con" finns förkortningen för "fan"?
>  2) Som ganska bevandrad i etymologin för fandoms
> olika termer betvivlar jag att någon myntat ordet "con",
> och den framväxande förkortningen "con" är förmodligen
> inte från fandom. Det har  hållits kongresser av olika slag
> (politiska, olika näringsgrenar, kultur m fl ämnen) i hundratals
> år, och  förkortningen torde ha dykt upp i de sammanhangen
> tidigare.

Och så var det dags för fjompigt petande med obetydliga detaljer, där du
dessutom i vanlig ordning dels missförstår uppåt väggarna, dels gör stor sak av
underordnade detaljer som egentligen INTE är så självklara som du gör dem till.
Du lever fullt upp till det jag påpekat, om sf-fans besynnerliga oförmåga till
läsförståelse och vettig kommunikaton.

>  Nej. För de coner som hör till fandom är det inte samling av
> beundrare av en viss film eller serietidning.

Ta dah!

Och ridå.

/ Rickard

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).