[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: "Hollow Man" på TV4 just nu

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 29 Jul 2013 21:39:07 +0200

From: rickard.berghorn@xxxxxxxxx
> Filmerna är sämre vad gäller manus och skådespeleri.  Kom igen! Manus? I den
> första leksaksfilmen lade Lucas in, vad kan det ha varit, en halvtimme, med
> ökenracing med *leksaksmålgruppen* i huvudrollen, en liten kille som skulle
> få alla barn att smälta och rusa till leksakshyllorna. Och så lade man in den
> bisarre helt datoranimerade figuren Jar Jar Binks, som alla kom att hata - en
> cynisk spekulation i att figurer som pratade som ankan Duffy i Warner Bros
> analogt tecknade filmer från 50-talet skulle leda till mer leksaksförsäljning.
  Bättre "manus"?

> Datoranomeringarna är självklart *bättre* än specialeffekterna i de
> äldre tre filmerna.
  "Bra" är inte blott teknisk fulländning. Det är inlevelse också. Övermått av
datoranimering gör en blasé (=sänker inlevelsen) och minskar
filmmakarnasincitament att *bry sig om* scenerna.

> Det är bara en nostalgisk fördom.
  Nostalgi är bra ibland. Att bry sig om riktig talang som inte lyfts av
tekniska hjälpmedel. Jag gillar gammal jazz - tekniken för att spela in var
stenålder. Och jag gillar sent 60-/70-talsrock, där tekniken inte var mycket
mer. Men när Britney Spears "sjunger" är det voicebox och datamaskiner (till
stor del iaf). Hitchcock fångade publiken med mycket enkla medel - för han hade
en bra story. Nu ser vi James Bond bland hundratals tekniska gizmos och
animeringar, och det är så trist.
  Det är inte nostalgi att gilla en bra story. Men man tenderar att gilla äldre
historier, då man idag tappat story-berättandet till förmån för leksaker och
leksaksberättande.

www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 / Läs även AE
i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan  /