[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: Författare, skatter och byråkrati (orginalrubrik var svårläslig...)

  • From: Magnus Carling <magnus_carling@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 27 Aug 2010 13:42:15 +0200

Jag tror nog att siffran är i underkant, utan att resonera vetenskapligt och
analytiskt.

Ta bara följande författare:

Liza Marklund

Leif GW

Janne G

Åsa Nilssone

Åsa Larsson

Åke Edwardsson

Jens Lapidus

Henning Mankell (lever visserligen i Afrika)

Johan Theorin

Håkan Nesser

John Ajvide Lindkvist

Kerstin Larsson

Helene Tursten

Emma Hamberg

Ann Heberlein

Det är ett gäng författare som har haft stora upplagor, och det är bara
författare jag kom på rätt upp och ner som jag vet har stora inkomster från
skrivandet. Jag är övertygad om att det finns en stor grupp till vars
huvudsakliga inkomst kommer från böcker. Jag tror inte någon författare tackar
nej till välbetalda sidoinkomster, som krönikor i någon tidning, och därför kan
man kanske inte säga att de enbart lever på böckerna. Men om de ville skulle de
säkert kunna leva på sina upplagor, pocket inkluderat.

Eller vad tror ni?

Magnus Carling

Bloggen om att grilla:
www.alltomgrill.se