[SKRIVA] [SKRIVA] Re: Författare, skatter och byråkrati (orginalrubrik var svårläslig...)

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 27 Aug 2010 14:37:28 +0200

Magnus Carling:
> Ta bara följande författare:
/Jag gör vissa kommentarer./

> Liza Marklund
> Leif GW
Han har ett civilt jobb, som professor på polishögskolan (förmodligen mycket
välavlönat). Därtill har han sidoknäck för TV3 (nå, slutade just i
"Efterlyst"). Böckerna går nog bra, men han utkommer ganska sällan! Det är nio
romaner sedan 1978. Med 3-4 år mellan titlarna behöver han nog de andra jobben.

> Janne G
> Åsa Nilssone
Har också civilt jobb. Professor i psykologi.

> Åsa Larsson
Också civilt jobb. Jurist. Vet dock inte om hon praktiserar det just nu.

> Åke Edwardsson
Han står som journalist och tidigare lärare på journalisthögskolan.

> Jens Lapidus
Advokat.

> Henning Mankell (lever visserligen i Afrika)
> Johan Theorin
> Håkan Nesser
> John Ajvide Lindkvist
Har sidoknäck som ståuppare och trollkarl. Han har bara gjort fyra böcker
hittills, fr o m 2004. De har varit mycket framgångsrika, men under en kort
period av sex år. Kan han räkna med att det fortsätter eller måste han ställa
sig på scen för att få det att gå ihop?
Något liknande gäller f ö Theorin.

> Kerstin Larsson
> Helene Tursten
> Emma Hamberg
> Ann Heberlein
Hör väl inte till de där riktigt bästsäljande. Heberlein är f ö akademiker och
jobbar på Lunds universitet och är dessutom kulturjournalist

> Det är ett gäng författare som har haft stora upplagor, och det är bara
> författare
> jag kom på rätt upp och ner som jag vet har stora inkomster från skrivandet.
> Jag är övertygad om att det finns en stor grupp till vars huvudsakliga inkomst
> kommer från böcker. Jag tror inte någon författare tackar nej till välbetalda
> sidoinkomster, som krönikor i någon tidning, och därför kan man kanske inte
> säga
> att de enbart lever på böckerna. Men om de ville skulle de säkert kunna leva
> [...]
Flera av namnen du tar upp kan förvisso leva på författande (Marklund, Guillou,
Nesser, osv). Andra är mer tveksamma. I flera fall är det snarare så att de
skulle *periodvis* kunna leva på royalties, men så kommer perioder som är
svagare. Vad gäller sent debuterade kan man undra om initiala framgångar håller
i sig?

Sänd din novell till 11e Fantastiknovelltävlingen senast 1/9, till Ahrvid resp
fantastiknovell@xxxxxxxxxxx - cash prizes!