[SKRIVA] Re: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] Mäta "temperaturen" på en roman

  • From: Fabbe <skriva@xxxxxxxx>
  • To: Skriva <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 2 Oct 2013 13:42:15 +0200 (CEST)

On Wed, 2 Oct 2013, Ahrvid Engholm wrote:
> Fabbe:

> De säger inte riktigt hur de gör, men jag skulle tippa att de analyserar
> ordinnehåll,och det betyder att det blir språkbundet. De måste
> programmera om algoritmerna om de skall analysera en svensk text.

Följer man länkarna hittar man mer info:

  https://medium.com/the-physics-arxiv-blog/92f0800cb724

och ett arXiv-dokument:

  http://arxiv.org/abs/1309.5909

> Men visst, det kan nog vara ETT verktyg för att få en grepp om
> emotionellt innehåll. Men känslomässighet kan man skapa på många sätt.
> Man kan nog skriva en riktig djuping utan att använda de ord som denna
> analys fastnar för.

Det i sig skulle kunna vara en kul utmaning: Skriva en så gripande text
som möjligt med så låga mätvärden som möjligt.

Jag tror vi kommer få se flera sådana här analysprogram i framtiden.
Twitter driver delvist fram den utvecklingen med möjligheten att snabbt
hitta trender där.

Vänliga hälsningar
Fabbe