[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Mäta "temperaturen" på en roman

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 2 Oct 2013 16:07:43 +0200

Fabbe:
> Följer man länkarna hittar man mer info:  Det verkar bygga på ord och vilka
> associationer de ger.

> Det i sig skulle kunna vara en kul utmaning: Skriva en så gripande text
> som möjligt med så låga mätvärden som möjligt.  Det är enkelt att skriva en
> gripande text utan verbala signaler för känslor. Ett försök:

"Då förlossningen var över tog läkaren barnet och slängde det i väggen så att
skallen sprack och dess innehåll skvätte ut över rummet."

Det tror jag väcker känslor! Att slå ihjäl ett nyfött barn! Och det görs av
läkaren, en person vi tror att man kunde lita på. Och hjärnsubstansen som
skvätter.  Men ändå finns där inte ett enda adjektiv och inga andra ord som var
för sig associerar till känslor.

> Jag tror vi kommer få se flera sådana här analysprogram i framtiden.
> Twitter driver delvist fram den utvecklingen med möjligheten att snabbt
> hitta trender där.                           Jag har tidvis varit en smula
> intresserad av tekniska textanalysprogram.
  En urgammal metod kallas LIX (Läsbarhetsindex). Det sägs att Expressen under
tidiga år gjorde LIX-kontroller av sina texter. (Analysen är rätt enkel och kan
göras med papper och penna; handlar om andel långa ord, meningslängd osv. Det
finns LIX-analysatorer på nätet som man kan googla fram.)  Senare var det en
man som skapade analysmetoden KIX (Karaktärsindex) och det svenska
programföretaget SPCS släppte ett program för KIX-analys, som jag provade. Fick
väl inte ut så mycket av det. (KIX-programmet släpptes sedan i gratisversion på
engelska. Finns kanske att hitta, men mig veterligt bara för DOS. Det här var
20+ år sedan.)  Jag har provat andra analysverktyg, främst engelskspråkigt
baserade (LIX och KIX är svenska). Det finns något som heter - om jag minns
rätt - FOGG-index och det finns annat.  Men jag har aldrig fått så mycket
praktiskt nytta av sådan här teknisk textanalys, med undantag för att jag någon
gång ibland roat mig med att köra texter genom LIX om jag varit nyfiken på om
texten anses "lättläst".  Text är för komplcerat för datorer. Ord har en massa
associationer, och ord kombineras och skapar meta-betydelser och det finns
mycket annat "skumt" med språ som lämnar datorbaserad analys i bakvattnet. Tänk
bara på hur svårt det visat sig vara att skapa hyggligt bra datorbaserad
översättning! Man har kämpat med det sedan 1950-talet...

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /