[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Nytt förlag söker manus

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 23 Jun 2010 20:49:23 +0200

From: spaeket@xxxxxxxxxxx
 ...och om cirka ett år första delen i min skräckromantiska varulvstrilogi.
Förlaget är litet, men satsar stenhårt när det väl hittar det "rätta" manuset.
Jag är otroligt nöjd med hur allting har hanterats i mitt fall. :-)<<
  Intressant!
  Det visste jag inte, och det var ju kul att höra. Bara en liten vink: i
presentationstexter på omslag och pressreleaser brukar ju författaren beskrivas
och då får du gärna klämma in att du också vunnit Fantastiknovelltävlingen (det
är ju en mertit värd att nämna, men samtidigt litet PR för tävlingen).
  En annan sak: var inte *helt* säker på att du får en hel trilogi utgiven. Jag
antar att det hänger på hur del 1 (och senare del 2) säljer. Om
försäljningssiffrorna blir dåliga skulle iaf inte jag klandra förläggaren om
hon tvekade en smula. Det finns dock exempel på att bokserier "tagit sin tid"
för att visa sin potential. (Om jag inte missminner mig gäller det t ex
Tolkiens trilogiernas trilogi - Sagan om ringen, i princip serien som startade
traditionen om att bokserier skall vara trilogier... - som nog sålde litet
långsamt i början, men höll sig kvar.)
  Apropå trilogier minns jag en grej när jag satt och redigerade Svenska PC
World. En stilokänslig författares text nådde mig, inköpt av föregående
redaktör - tre texter inköpta och betalade för. Det var litet tunt med
material, så jag bet ihop och attackerade den förfärliga drapan. Jag strök,
formulerade om, skrev om förklaringar så att de blev begripliga. Texten blev en
av numrets sämsta artiklar, med knapp nöd godtagbar (efter min redigering).
  När numret kommit ut ringde författaren och klagade. Jag hade sett hans
tredje artikel och förklarade att det var mycket tveksamt om den skulle komma
med.
  Då förklarade artikelförfattaren närmast pompöst att tidningen förstörde hans
planering. Han hade planerat att slå världen med häpnad med en "trilogi"
oläsliga artiklar - han anså nu inte själv dem oläsliga, 'ståss, ty den
självkritiken fanns inte. (I det ögonblicket blev artikel nr 3 i "trilogin"
mentalt refuserad.) Jag förklarade för honom att artiklarna var dåligt skrivna,
den redigering han protesterade emot var helt nödvändig, och om nu artikeln 3
inte publicerades - hade han ju ändå redan fått betalt, och kunde vara nöjd.
  Jag har suttit på en hel del tidskrifter och tagit emot, bedömt och redigerat
mycket material. Det var litet ofint av någon att planera en "trilogi" utan att
kunna skriva eller att redaktionen var med på det... (Det händer att artiklar
som betalats inte går i tryck, för att en senare bedömning menar att materialet
är dåligt. Men det är som det skall att det dock betalas, om det nu en gång
accepterats.)
  Jag vet inte hur jag skall beskriva den "planerade artikel tre i trilogin"
som nu alltså inte kom i tryck. Men har man sett pressreleaser från IT-företag
har man fått en överdos av "buzzwords" och "corporate bullshit". Den refuserade
tredje delen av uselhetstrilogin innehöll ungefär dubbel dos av sådant skit.
Författaren höll sig till principen: förklara inget enkelt om du kan komplicera
det. LIX-talet (gammalt läsbarhetsmått, där man väger in bl a ord- och
meningslängd) skulle ha gillats av astronomer som rör sig med ljusår.
Materialet var fullständigt dravel - en blandning av självupptagen
datakonsultprosa, managementklyschor och total stilokänslighet. (När jag högre
upp i organisationen förklarade varför artikeln var skräp höll alla med. Det
tog ungefär två meningar för alla att gå bort sig i klyschor och dunkla
resonemang. Nu var för denne författare "två meningar" ungefär motsvarande 2/3
sida...)

--Ahrvid

Ps. Varför jag förtäljer denna anekdot vet jag inte. Men det var något med
"trilogi" som triggade den. (Jag förväntades alltså köra en "trilogi" artiklar,
men del 2 var bara med yttersta knådande läsbar och del 3 oläslig.)'

Pps. Jag är dock övertygad om att dina delar 2 och 3 är utmärkta! De är säkert
lika bra som del 1. Men över marknaden och läsarna kan man inte helt råda.

Sänd din novell till 11e Fantastiknovelltävlingen senast 1/9, till Ahrvid resp
fantastiknovell@xxxxxxxxxxx - cash prizes!