[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Julens svåra val...

  • From: Aleph <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 08 Dec 2014 21:40:07 +0100

---- On Fri, 05 Dec 2014 19:30:14 +0100 Ahrvid  wrote ----
>  Systemfelet, kan man argumentera, är psykologiskt: aktörer
> är så tankemässigt bundna vid sina grupper (partier) och deras
> antagna positioner att utrymmet för rörlighet begränsas.
>  Men egentligen ligger felet djupare: bindningarna som stoppar
> rörlighet är inte enbart pyskologiska utan är  inbyggt i
> konstitution och regler. Såsom riksdagen byggts upp är den
> skapad för att enbart fungera för definierade, sammanhållna
> partier. Det är t ex omöjligt att ställa upp som riksdagskandidat
> som privatperson!

Just det jag skriver och syftar på när jag hävdar att ideologier och det
politiska system vi har uppmuntrar människans destruktiva och fördummande
gruppmentalitet. Statsvetaren Mikael Sundström är inne på denna gruppmentalitet
i en debattartikel i SvD idag:

"Höger och vänster har den senaste tiden använts som allt mer kategoriska
sorteringsinstrument. För att bibehålla 'vi mot dem' som förenklande
kategorisering, kan man förstås dra nytta av även de minsta roderutslag,
skriver statsvetaren Mikael Sundström.
[...]
Men för att bibehålla vi mot dem som förenklande kategorisering, kan man
förstås dra nytta av även de minsta roderutslag. Ställer man en helt balanserad
våg på bordet, så räcker det naturligtvis att lägga en knappnål i en av
vågskålarna för att den skall väga över. Varje förslag blir en symbol som
konfirmerar de förvalda skillnaderna, och som understryker vår världsbilds
upplevda giltighet. Se knappnålen! Se vågens utslag! Vänster! Höger! Vi! De!"
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/blockpolitiken-bygger-upp-mentala-murar_4172443.svd

/ Rickard

IDÉ, VETENSKAP & SKÖNLITTERATUR
Timaios Press -- www.timaiospress.com
Aleph Bokförlag -- www.alephbok.com

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).