[SKRIVA] Re: [SKRIVA] J K Rowling anklagas för plagiat

  • From: "Zenzat" <zenzat@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 21 Feb 2010 11:33:20 +0100

Helt rätt, Ahrvid! Det kan knappast sägas bättre.
Dan Brown anklagades för plagiat.
Det gick inte, men boken som han hämtat inspiation från kom ut i nya
upplagor.
Många tycks tro att användandet av en redan existerande plot innebär
plagiat.
I så fall skulle Eyvind Johnsons Strändernas svall och James Joyces Odysseus
vara plagiat.
Om vi ser till PO Enquist,så har han väl lika lite som Shakespeare uppfunnit
någon egen berättelse.
Shakespeare snodde stories från Saxo Grammaticus och gamla romare och
Enquist (hur han nu stavar sitt efternamn) plockar färdiga plotter från
Strindbergs liv, H.C. Andersens öde, Struenses karriär etc, men visst gör
han det på ett kreativt sätt. Han må vara en politisk idiot (kvastarna i
Kambodja), men han är en lysande dramatiker.
Bertil