[SKRIVA] Re: [SKRIVA] J K Rowling anklagas för plagiat

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 21 Feb 2010 14:58:38 +0100

From: zenzat@xxxxxxxxx
> Helt rätt, Ahrvid! Det kan knappast sägas bättre.
> Dan Brown anklagades för plagiat.
  Vad gäller Dan Brown gäller det en bok kallad Holy Blood and the Holy Grail
av Michael Baigent och Richard Leigh. Brown uppträdde själv i rättegången och
friades. Boken han påstods ha plagierat framförde grundidén om att Jesus och
Maria Magdalena gifte sig och fick barn (vilket är bärande i Da Vinci-koden)
men i övrigt var det helt olika böcker. Och den där spekulationen om Jesus och
hans frilla var nog varken Brown eller de andra två först i världshistorien att
ta fasta på.

> Det gick inte, men boken som han hämtat inspiation från kom ut i nya
> upplagor.
  Och jag tror den tack vare uppmärksamheten sålde ganska bra!

> [...]
> I så fall skulle Eyvind Johnsons Strändernas svall och James Joyces Odysseus
> vara plagiat.
> Om vi ser till PO Enquist,så har han väl lika lite som Shakespeare uppfunnit
> någon egen berättelse.
> Shakespeare snodde stories från Saxo Grammaticus och gamla romare och
> Enquist (hur han nu stavar sitt efternamn) plockar färdiga plotter från
> Strindbergs liv, H.C. Andersens öde, Struenses karriär etc, men visst gör
> han det på ett kreativt sätt. Han må vara en politisk idiot (kvastarna i
> Kambodja), men han är en lysande dramatiker.
  Joyce gjorde en omskrivning av Homeros (som dock dog för 2500 år sedan, så
upphovsrätten har gått ut... - och även om så inte vore fallet, gjorde Joyce en
högst egen mycket kreativ tolkning, som anses höra till den moderna
litteraturens mästerverk). Shakespeare lånade, och många andra har därefter
lånat från Shakespeare. T ex är den klassiska sf-filmen Forbidden Planet"
ganska nära baserad på (intrigen, grundidén) Shakespeares pjäs "Stormen". Att
Enquist och Johnson lånat och inspirerats förvånar mig inte alls - det må vara
dem väl unt att ha gjort så.
  Generationer av författare har skrivit nya Sherlock Holmes-berättelser.
Holmes lär vara modern historias mest "efterapade", vilket enbart bidragit till
ökad status för den Odödliga Spårhunden. Hur många har inte skrivit om
övergivna människobarn som växer upp i djungeln som Tarzan? (ER Burroughs hade
nog en del att tacka Kipling och Djungelboken för.) Eller folk som lider
skeppsbrott på en öde ö? Dafoe direkt.
  Jag vet att Bertil gillar t ex gamla Kapten Frank (från 40-talets JVM/VÄ). På
70-talet kom det ut en hel kioskbokserie om "Kap Kennedy" som var hårt
modellerad efter den franke kaptenen: en övermäsnkligt duktig hjälte som reste
runt i rymden med sina medhjälpare, som envar hade någon udda, användbar
egenskap och inte var helt mänskliga.
  Jag kommer egentligen bara på två framgångsrika fall av stämningar för
plagiat, men då från musik och bildkonst.
  Konstnären Bert Olls fälldes tydligen för att ha gjort en teckning av Evert
Taube, ganska näraliggande ett visst fotografi. Men där är det lätt att se om
man "kopierat" och personligen tycker jag fallet är aningen tveksamt. Det är en
gammal tradition att man använder fotografier som förlagor för teckningar och
målningar, och konstnären måste ändå själv dra strecken, göra penseldragen och
vara kreativ - det krävs eget skapande för att "lyckas" göra en bra bild, även
om man har en förlaga.
  Beatles-medlemmen George Harrison fälldes för att hans hitlåt "My Sweet Lord"
skulle vara ett plagiat av en tidigare amerikansk medelstor hit (vars titel jag
inte minns). Och det kan möjligen stämma, men George H kan ha gjort det
omedvetet. Låtslingor fastnar ofta i huvudet och när man får upp en kan man tro
att det är ens egen, fast man många år tidigare hört den någon annan stans. Det
finns en hyggligt stor chans att Harrison verkligen trodde att slingan var hans
egen.
  Men bild och musik är en sak. Vad gäller texter känner jag bara till att det
plagieras inom den akademiska världen, men där är själva plagiatet inte unika
formuleringar och dylikt - utan att man lånat andras rön och hypoteser (utan
att ange ursprunget) och presenterat dem som egna. Det är litet annorlunda. I
den akademiska världen är det själva teserna, själva resultaten, som anses vara
det kreativa (med viss rätt). Ett antal studenter stängs av varje år för
plagiat, och ett antal forskare mister sina tjänster av samma skäl. I
studenternas fall handlar det om att man vill spara tid, slippa plugga, och
helt eller delvis kopierar andras uppsatser... Det finns databaser med
tusentals uppsatser att "låna". Universitet och högskolor använder särskilda
söktjänster för att hitta plagiat. En akademisk IT-kapprustning!
  Jag har själv inspirerats vilt av andra författare i en serie parodier och
pastischer. Och jag kan mycket väl tänka mig att jag omedvetet (eller t o m
medvetet, men jag minns inga direkta exempel just nu) lånat saker - någon idé,
någon situation - ur andra verk i "vanliga" noveller.
  Någon har sagt att nästan all kultur är omskrivningar av saker som redan
gjorts. Man har en förebild, inspireras, gör om litet, osv. Så går kulturen
framåt, steg för steg. Det mesta som är nytt bygger på allt gammalt. De
verkligt stora idémässiga kvantsprången är sällsynta. T o m Einstein hade
föregångare (Michelson, Poincare bl a).
  Leve kreativa "plagiat"!