[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Föräldraförsäkring osv (var: skriva Digest V5 #221)

  • From: Anna Svensson <anna.h.svensson@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 15 Aug 2011 11:55:48 +0200

Den 14 augusti 2011 18:17 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> [...]
> ett
> stöd)
> att
>  Medhåll.

> en
>  En perfekt balans är något som definieras utifrån, uppifrån av någon
> politisk ideologi. Jag är för att individen själv skall få definiera vad som
> gäller honom/henne.
>  Det här låter nog totalinkorrekt à la politik, men jag tror att det är
> just kvinnan i en familj som har störst strävan och önskan om att umgås med
> barnen i späd ålder. Att sätta igång och kvotera är liksom emot detta.

Jag tror att det är en oerhört djupt genetiskt rotad överlevnadsinstinkt -
att kvinnan som har varit gravid och fött barnet och har kroppen full med
olika hormoner som manipulerar hennes beteende tar hand om barnet i början
medan mannen är ute och jagar åt sin försvagade kvinna med det försvarslösa
barnet. Det är naturligt för båda två att bete sig på det viset. Visst kan
man komma runt dessa instinkter med modern teknik, men det blir en
artificiell lösning som på många plan går emot ett naturligt beteende som är
oerhört djupt rotat. För en del kan det såklart fungera - men man ska ha
respekt för att många kvinnor faktiskt ser det som sin uppgift att ta hand
om barnet i början. Det är så vi är funtade och det är vad våra kroppar är
utrustade för. Genusivrarna kan gasta bäst de vill om att kön är en social
konstruktion, men i verkligheten så är kön också en biologisk konstruktion
som faktiskt har påverkan på beteende och livsval.

/A