[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Förlaget censurerar Hedenhös

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 20 Nov 2013 17:31:27 +0100

Bertil:
> Kolla här i dag: http://zenzat.wordpress.com/

  Bra rutet!
  Jag undrar om BonnierCarlsen kommer att göra en urhundspudel eller inte? Det
finns paralleller till t ex Tintin. Vad man kan oroas av är om inte motståndet
mot att förvränga yttrandefrihet och historia kan nötas ut? Det dyker upp
sådant här hela tiden och innan vi vet ordet av kanske vi vänjer oss vid att
historia skall redigeras om. Jag hoppas i alla fall på en stor debatt om saken
så att historierevisionism iaf f n kan hållas på mattan.
  Finns i Bertil Almqvists album ordvändningar m m som idag kan uppfattas som
svårsmälta? Ja, säkerligen. Men det finns *hela tiden* i äldre kultur. Vi bör
läsa det, fundera, smälta det. Men inte redigera om det! Då lär vi oss mer och
vi lär oss att vara kritiska. Både kritiska mot yttringar i äldre kultur, och
yttringar av idag som vill redigera om dito.
  Jag skall nog försöka följa Julkalendern i år. Jag tror inte att man förstört
allt för mycket då det verkar nyskrivet (grundhistorien är tydligen att
Hedenhösarna via en tidsloop hamnat i moderna Stockholm, något BertilA inte
skrev om). Men jag undrar vad som sker med Flisas vedträsdocka? Att småflickor
leker med dockor kan inte vara helt Korrekt...

--Ahrvid

Ps. Zenzats hemsida har fått flera nya artiklar sedan jag sist besökte! Värd
att kolla in, gott folk! (Och länka gärna till den så hamnar red Falks site
högre i det magiska universum som kallas googleranking...)

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /