[SKRIVA] Förlaget censurerar Hedenhös

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 20 Nov 2013 15:10:31 +0100

http://www.expressen.se/noje/barna-hedenhos-bok-dras-in-av-forlaget/
"I dag kom beskedet att Bonnier Carlsen tar bort berättelsen "Barna Hedenhös
upptäcker Amerika" ur kommande upplagor av samlingsvolymen "Den stora boken om
Barna Hedenhös", som innehåller ytterligare fyra historier.
  I den nu strukna berättelsen säger pappa Ben saker som ”Hejsan rödingar, här
ser ni att vit man vara vän med stor oxe. Röd man inte heller behöva rädd för
buffliga bufflar om han byta färg”, till en grupp indianer.
"Förlegade värderingar"
  ”Berättelsen innehåller förlegade värderingar och därför har vi valt att
lyfta ur den, skriver Bonnier Carlsens litterära chef Eva Dahlin till
Kulturnyheterna.
  På sin hemsida utvecklar förlaget sina tankar.
  "Böckerna om Barna Hedenhös skrevs av Bertil Almqvist under 1940- och
50-talen. De bör också läsas utifrån den tidsanda som rådde i Sverige, och
västvärlden, under dessa decennier."

Det verkar oklart om man skall dra in de böcker som redan är ute (Expr
1-sidespuff antyder det) eller "bara" censurera nytryckta upplagor.

  Tidigare var det stor debatt och mycket kritik när Kulturhusets i Stockholm
bibliotek rensade ut Tintin-album. Astrid Lindgren har väl bara med knapp nöd
fått ha kvar Pippis pappa, negerkungen i Söderhavet. Enid Blytons böcker har
skrivits om i svensk översättning. Osv.

  Sådant här är *dumheter*!

  Vi kommer aldrig att förstå historien om vi ständigt skall sitta och skriva
om den utifrån vad som passar för dagen, utöver det tvivelaktiga att
kulturkonsumenter idag förvägras tillgång til klassisk kultur (i sin genre hör
såväl Tintin som Hedenhös till klassikerna, vågar jag säga).

  Nu har inte jag läst Hedenhös i Amerika sedan jag var liten. Men jag minns
några detaljer, ty jag måste ha läst om den många gånger - för
Hedenhös-historierna var kul, fantasifulla. I grunden var Hedenhös i Amerika
positiv och välvillig till indianerna! De var driftiga och hade byggt
skyskrapor av trä på Manhattan och stenåldersbilfabriker med inbyggda
hästkrafter. Det här om att "röd man" har problem med bufflar är ett *skämt*
baserat på (den iofs ovetenskapliga) idén att tjurar retas av rött. Mer är det
inte. Det är ett skämt som inte har elak avsikt - i så fall skulle indianerna
allmänt skildras helt annorlunda. När man inte får skämta, då är det verkligt
lågt i tak.

  Vi kan debattera och diskutera älder tider, men skall vi rensa i bibliotek
och böcker skulle väldigt många få rycka ut med sax och klister. Papper skulle
flyga runt som den värsta vinterstorm.
  Det är i år 80 år sedan nazisterna ordnade stora publika bokbränningar i
Tyskland. Rent principiellt är det ingen skillnad mot vad det politiska
korrektheten sysslar med i Sverige idag - tag bort misshaglig kultur!
  Idioter. Farliga idioter.

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /