[SKRIVA] RE: [SKRIVA] En fråga angående fantastiknovelltävlingen

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 6 Aug 2009 21:16:45 +0200

From: torbjorn_wester@xxxxxxxxxxx
> * Om man använder "inskjuten" början på rad, för att markera nytt stycke -
> hur gör man då?
> * Om viss text ska vara tabulerad (föreställer utskrift på datorskärm) - hur
> gör man då?
> * Om vissa tecken ska vara centrerade - hur gör man då?
> Den första frågan är viktigast att få svar på. Min novell består av både
> "storstycken" och vanliga stycken. De vanliga styckena inleds med inskjuten
> rad och storstyckena föregås av blankrad.
> I all välmening tycker jag att det borde vara standard numera
> [...]
  Krångliga frågor och jag skall försöka svara. Men jag ger sist en allmän
kommentar av viss vikt.
  Inskjuten början på rad bör man markera med mellanslag.
  Jag vet inte vad du menar med "tabulerad". Menar du fast radsteg?
  Tabulering betyder annars ett fast steg X antal tecken (som när man skall
göra en tabell). Det kan man åstadkomma genom motsvarande antal mellanslag.
Skall ett helt stycke ha sådana indrag på raderna, sätter man X antal
mellanslag framför varje rad.
  Centrering gör man genom att man uppskattar ungefär var mitten finns och gör
mellanslag dit.

Men så det viktiga: Författare skall inte layouta!
  Man skall som författare extremt starkt begränsa vilka utseendemässiga
finesser man tillåter sig. Layoutandet är en sak för en bokredaktör eller
tidningsredigerare. Den bästa metoden, om det skulle vara *absolut nödvändigt*
med någon viss utseendemässig finess, är att lägga till en not där man
beskriver hur man tänkt sig att det måste se ut. Men det skall vara i nödfall.
  Man skall koncentrera sig på vad texten säger, inte hur den ser ut.
  Jag har i olika redaktionella positioner stundtals tagit emot texter där
skribenten försökt layouta själv. Väldigt ofta är det både en och flera brott
mot hur en professionell text kan se ut i tryck, så man får börja med att ta
bort de tafatta layoutförsöken - och sedan göra om allt. Författarens egen
layout är helt enkelt i vägen.
  I princip bör man begränsa sig till radindrag för stycken, blankrader för
scenbyten och kursivt (men man skall vara sparsam med kursivt också -massor med
kursivt ger bara ett förvirrat intryck).

--Ahrvid

Ps. PDF är iofs bra, men det tar 20-30 sekunder (ofta) att öppna ett
PDF-dokument. Om man t ex sitter och skall bedöma 100 texter, vill man inte
hålla på med 100 x 20-30 s i väntetider (och det kan bli mer om man måste gå
fram och tillbaka mellan texter). Och dessutom, om grundregeln är att
författare inte skall layouta - vad är då poängen med att använda PDF? En
fördel med ren text är att det understryker att författare inte skall layouta.

IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07) Sänd bidrag till Fantastiknovelltävlingen 2010
(1000 kr i förstapris) senast 31/8 till fantastiknovell@xxxxxxxxxxx och
ahrvid@xxxxxxxxxxx .
Share your memories online with anyone you want.
http://www.microsoft.com/middleeast/windows/windowslive/products/photos-share.aspx?tab=1-----