[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Besvärande fakta

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 2 Dec 2013 17:34:38 +0100

Rickard:
> Det är teoretiskt möjligt att det finns _ett_ sätt att resa tillbaka i
> tiden utan att skapa paradoxer: genom att tidsresenären inte kan interagera
> med någonting av det han eller hon uppfattar, alltså blir något av ett
> osynligt spöke som bara kan inhämta information. Kanske skulle något sådant
> kunna åstadkommas med tachyoner (hypotetiska partiklar som alltid rör sig i
> överljushastighet och aldrig påverkar underljuspartiklar).

  Tachyoner är högst teoretiska.

  Vad gäller att resa tillbaka i tiden tycks det handlar om (om jag fattat
saken rätt) möjligheten att "resa" in i ett svart hål som har stort spinn. Men
jag misstänker att det är högst teoretiskt - ett svart håls gravitation kommer
att slita sönder den som försöker sig på en sådan resa..

  Men det är intressant att fysiken (som det verkar) inte helt utesluter "resor
i tiden". Någon har föreslagit (minns ej vem; togs upp på min astronomikurs
nyligen) att istället för att sända en resenär kunde man försöka sända
*information* i tiden. Info behöver inte slitas sönder men kommer att bli svår
att detektera.

  Kosmologi, astrofysik, partikelfysik m m har en massa skumma saker man kan
spekulera om. Jag misstänker att vi ännu inte upptäckt mer än en "kviddevitt"
(för att citera Leif GW i Quick-debatten) av det ännu. Det är bl a därför
rymdforskning (och anläggningar som CERN) är så förbålt viktig och intressant!

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /