[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Besvärande fakta

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 2 Dec 2013 19:35:30 +0100

Den 2 december 2013 17:34 skrev Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Vad gäller att resa tillbaka i tiden tycks det handlar om (om jag fattat
> saken rätt) möjligheten att "resa" in i ett svart hål som har stort spinn.
> Men jag misstänker att det är högst teoretiskt - ett svart håls gravitation
> kommer att slita sönder den som försöker sig på en sådan resa..

Å andra sidan skulle centrifugalkraften motverka gravitationen, så det
måste inte nödvändigtvis vara ett problem. Idén handlar om "Kerr black
holes", men jag hittar ingen artikel på nätet som verkar vara särskilt
ingående eller detaljerad. Ofta kan man läsa att Kerr holes bara möjliggör
resor framåt i tiden, och det skulle inte vara mycket bättre än att resa
med ljushastigheten.

En annan teoretisk möjlighet påstås vara "Tiplercylindern" (en tänkt
cylinder roterar med ljushastighet och kröker rumtiden till en "tidsloop"
omkring sig), men enligt Stephen Hawking är inga sådana "tidsloopar"
möjliga ens teoretiskt sett: http://prd.aps.org/abstract/PRD/v46/i2/p603_1

>   Men det är intressant att fysiken (som det verkar) inte helt utesluter
> "resor i tiden".

Det är också här nyttigt att hålla skillnad på teori och verklighet. Om
allmän relativitetsteori i något sammanhang visar att det går att skicka
tillbaka en fysisk människa i tiden där han kan gå omkring som alla andra
dåtida fysiska människor och interagera med dem, och t.ex. ta livet av sig
själv som barn -- då måste det rimligtvis vara något fel på teorin. Det är
den typen av tankeexperiment med paradoxer som resultat som gjorde att
Galileo förstod att en tung sten inte kan falla snabbare än en lättare
sten, och som fick Einstein att begripa att också tiden måste vara relativ.