[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Bertil F om okänd litteraturskandal

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 11 Jul 2013 18:59:22 +0200

From: rickard.berghorn@xxxxxxxxx
> Jag visste att jag hade läst om det tidigare, och nu vet jag varför:
> Bertil Falk publicerade just denna artikel hos Tidningen Kulturen i
> mars förra året
  En snabbkoll ger vid handen att det är inte *riktigt* samma artikel, även om
de är mycket likartade. Bertil verkar ha lagt till och dragit ifrån en del. Hur
som helst tycker jag att den här storyn är värd att uppmärksamma. Vilka idioter
och översittartyper de där 62 författarna var... Jag blir rent ut sagt
förbannad. Man skall inte gadda ihop sig och försöka stoppa tidningar.
> [...]
> av kulturell moralpanik: Nick Carter-litteraturen och jazzen hade
> hudflängts av förstå-sig-ickepåarna under de förgående seklerna, Jules
> Verne-Magasinet hudflängdes under samma tid som ovan och var
> antagligen en av de publikationer som inspirerade till
> förbudsivrandet. Sedan rullade det på med moralpanik mot serier
> (60-talet), kiosklitteratur (70-talet), hemvideo (80-talet) och porr,
> Darkwing Duck och rollspel (90-talet). Det puttrar fortfarande då och
> då i moralträsket, men de värsta stormarna tycks tillhöra historien.
  Det har funnits hur mycket moralpanik som helst! Du glömde t ex angreppet mot
rave-musik på 90-talet. Stockholmspolisen inrättade t o m ett "rave-kommando"
och åkte runt och systematiskt förstörde ungarnas rave-fester. Knark? Ja, det
kanske fanns en del - men samtidigt verkar man aldrig ha gjort något åt
knarkandet i de "fina" salongerna, Café Opera, Stureplan (där det förmodligen
knarkas rejält). Det luktar hyckleri.
  En av litteraturhistoriens mest kända verk, Don Quijote av Cervantes, är f ö
ett verk av moralpanik. DonQ förläste sig på riddarromaner... Det lär f ö
finnas en gammal antik inskription (minns ej var - Egypten?) där oroliga vuxna
ojar sig över den förvildade ungdomen! Redan för 4000 år sedan....

www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 / Läs även AE
i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan  /