[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Aprilskämt om Mars?

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 24 Apr 2013 23:12:05 +0200

Rickard:
> Det går ju knappast att förneka att NASA går i spetsen för
> (förhoppningarna om) en bemannad resa till Mars.
  Det verkar vara Mars One som går i spetsen nu. NASA går inte ens i spetsen
för att återbesöka månen, men där har t ex kineserna uppvisat intresse. NASA
talar om att besöka en asteroid, bara.
> Datorer och robotteknik kommer efterhand att bli mycket mer avancerad,
> och på många sätt överlägsna det människor kan åstadkomma (och de är
> redan på vissa sätt bättre än människor: datorer är oerhört mycket
> bättre på matematik, och robotar kan vistas i radioaktiva miljöer, som
> exempel). Så det kan till och med vara en *fördel* att skicka
> obemannade sonder i vetenskapligt syfte.
  Människan har kreativitet, fantasi och flexibilitet, på ett sätt det lär
dröja väldigt länge till datorer och robotar har. Tänk bara på hur länge
(säkert 50+ år) man försökt få datorer att förstå naturligt språk och man har
inte kommit särskilt långt.
   Om vi skickar en robot för att upptäcka mikrobiologiska fossiler på Mars
kommer den bara att kunna agera enligt vad den programmerats och förberetts
för. En astronaut kan däremot få kreativa ideer om hur man bör göra för att
hitta sådana och kan improvisera. Robotar kanske ganska långt fram i tiden blir
duktigare på sådant, men inte inom förutsebar framtid.

> Kommersiell "rymdturism" är
> en liten och begränsad väg att gå. Om 10 år kanske Bill Gates satsar
> sina sista miljarder och sticker iväg till Mars tillsammans med Bertil
> Falk som reporter och energireserv? :)
  Jag ser det intressanta med den rymdturism som nu förbereds (ballistiska
resor med några minuters tyngdlöshet) som ett trappsteg som kan leda vidare.
När man skjutit upp X antal rymdturister kommer tekniken och kraven att ha
vuxit och man kommer att kunna erbuda mer (t ex riktig omloppsbana). Och när
man kört det ett tag kommer man kanske att kunna erbjua ännu mer (t ex resa
till månens omloppsbana).
  En sådan utveckling kan stärkas av att det finns flera företag som är inne på
rymdturism, och konkurrensen lär stimulera.
  Skall man komma någonstans måste man ta första steget. Även om det är litet.

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)