[SKRIVA] Re: SF-novell

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 8 Oct 2010 00:44:56 +0200

From: pebbles@xxxxxxxxx
> Jag har skrivit en sf-novell och jag skulle tycka det var kul att få
> kommentarer på den. Jag hade den publicerad på Mitranias hemsida ett tag,
> vet någon vad som har hänt med den? Jag saknar den litegrann.
  Några novellkommentarer nedan. (Spontana sådana, som jag kommer på för
stunden.)
  Mitrania lades som bekant ned. Om jag inte minns fel mer eller mindre för att
redaktörerna tyckte arbetsbelastningen blev för stor - och då gäller det
förmodligen för hemsidan också (jag har sällan besökt den, men jag misstänker
den är nedlagd eller frusen).

> Jag sätter mitt huvud helt nära Petris så att även jag kan se ut genom det
> lilla runda fönstret i rymdstationen. Där ute i ett svart universum svävar
> vår lilla blå planet. Den ser så liten ut i det stora svarta.
  Första meningen bra. Andra och tredje sämre. "Svart...svarta." Litet
intressantare kan man nog skildra universums storslagenhet och/eller ödslighet.
(Men första meningen är bra för att den snabbt identifierar deltagande personer
och plats för handlingen. Inget konstigt med den inledningen - den går rakt på.)

> - Hm. Jag nickar jakande.
  Är inte "nicka jakande" tårta på tårta?

> - Man blir ju nästan religiös, fortsätter jag med ett litet nervöst
> skratt.
  Här två repliker på varandra av *samma* person. Jag skulle skriva det ungefär
så här:
  - Hm, mumlar jag och nickar och fortsätter litet nervöst: Man blir ju nästan
religiös...
  (Man tappar bort sig med två repliker av samma person på varandra.)

> Jag tar hela platsen framför fönstret och trycker näsan mot rutan. Jag kan
> se stora molnområden över Afrika. Jag kan inte vänta tills natten, då
> planeten strålar med alla ljus. Jag har sett fotografier på det, men jag
> vill se det i verkligheten.
  En rymdstation i de banor man kör nu rundar jorden på ca 90 minuter. (Och
särskilt mycket lär inte det ändras för framtida rymdstationer, då man vill
lägga dem relativt lågt för att de skall vara innanför Van Allen-bältena, där
de skyddas mot farlig strålning.) Som mest ligger jordens nattsida 45 minuter
bort. Här etablerar du alltså att personerna varit ombord mindre än 45 minuter
(för HP har inte sett nattsidan än). Är det meningen?
  Vad mer är: när man åker upp i en rymdfärja tar det 2-3 dagars manövrerande
innan man kan docka med rymdstationen. Under den tiden har en resenär haft
chansen att se jordens nattsida så där 36 till 54 ggr...

> - Man undrar verkligen vad Gud menade med att sätta mänskligheten på
> en liten blå planet i universum, säger Petri filosofiskt. En planet som vi
> aktivt förstör miljön på så att vi kanske inte ens kan bo där i framtiden.
  Jag tycker inte att gudsspekulationer passar med "filosofiskt". (Och håller i
övrigt inte med om att människan "aktivt förstör miljön".)

> - Tror du på Gud, säger jag lite förvånat. * Petri verkar alltid vara så
> naturvetenskapligt nykter i sina resonemang och det här är en sida som jag
> inte har sett av honom förut.
  Styckebyte behövs vid *.

> - Jag vet inte, säger han sanningsenligt.
  Vem har bestämt att det är sanningsenligt?

> - Jo, men jag tänker mig mer naturvetenskapliga lösningar. * Jag hör min
> tvekan när jag mumlar in i fönsterrutan och Petri hör inte.
  Styckebyte behövs vid *.

> - Jo, men jag tänker mig nog mer naturvetenskapliga lösningar, tror
> jag. * Jag hör själv hur tvekande jag låter.
  Dito.

> framtid för allas våra barn.
  Tveksam om "allas våra barn" är rätt grammatisk form.

> - Typ. * Petri ser lite generad ut och säger lite sakta:
  Styckebyte vid *. (ö h t behövs omformulering. Problemet är att man måste
kunna veta att "Petri ser lite..." INTE är att uttalande utan berättartext.)

> - Jo, en dotter. Men vi skildes när hon var liten och min dåvarande
> sambo och hon flyttade till England. Jag träffar henne inte så ofta. Men hon
> har en bra mamma som tar hand om henne.
  Bara som kuriosum: Skall scenariot påminna om något som motsvarar dagens
NASA, ryska rymdprogrammet, ISS osv är situationen den att man mästan
uteslutande väljer ut astronauter som har stabila familjerelationer, dvs är
gifta. Det är bl a av psykologiska skäl - alltså inga "dåvarande sambos".

> Jag nickar. Kanske har jag helt fel om att det är ansvarslöst att åka på
> rymdfärder om man har barn.
  I urval till astronaututbildning anses det tvärtom en fördel att ha barn, och
inte alls ansvarslöst. Det är bevis för en stabil familj, och att vara stabil
är liksom viktigt i rymden. Den som har familj nere på jorden kommer dessutom
alltid att göra sitt bästa för att utföra rymduppdraget noga och komma hem
helskinnad.

> Petri drar ner sig till sängen
  F n använder man en sorts sovpåsar i rymden.

> Det känns nästan lite hemtrevligt nu i den här belysningen.
  Hm, inte ett ljud om den ständigt närvarande
luftkonditioneringen/luftsystemet... I alla rymdfarkoster/stationer småbrummar
det i bakgrunden hela tiden. Faktum är att detta ljud ofta uppfattas som mycket
irriterande och inte alls hemtrevligt. Tyst är det inte.

Dialogen har oklara anföringsformuleringar och styckebyten. Jag noterar också
att det är nästan enbart dialog. I en rymdstation funnes annars enorma
möjligheter till spännande miljöbeskrivningar, med alla främmande detaljer,
ljudmiljön, allt möjligt.
 Jag ser heller ingen större poäng med handlingen. Något bör hända på
rymdstationen som driver personerna att göra något som visar sig ha en från
början oklar betydelse. En händelseutveckling, helt enkelt.
  Och det kunde vara bra med litet mer research om hur rymdresor fungerar.
  Ledsen för negativa kommentarer. Men den här novellen är väldigt tunn.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!