[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Vilka fantastiktidningar läser ni?

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 8 Oct 2010 01:06:31 +0200

From: jochiem@xxxxxxxxx
> Vilka tidningar läser ni? Vad tycker ni om dom? Något läsvärt i det senaste
> numret om jag skulle få lust att testa ett exemplar?
> För min egen del så är den enda tidning jag (hittills) prenumererar på
> Eskapix (
> http://eskapix.blogspot.com/ ). Visst varierar kvalitén vilt på novellerna i
> den, men man får inte vara kräsen om man vill ha nyskriven svensk skräck. Det
> senaste numret (vol 4) var helt okej, med två riktigt bra noveller (Världen
> lutar åt vänster och Snigelsommar), och ett antal okej sådana.
> [...]
  Jag har läst nästan alla nr av den nya inkarnationen av Nova SF (lånat på
bibliotek - den är nästan som en pocketbok och lånas därför ut som en bok), men
inte på länge JVM (som har tunnare tidskriftsformat - och tidskrifter är
svårare att låna). Varken JVM eller Nova har dock särskilt mycket svensk
sf/fantasy. Sam J och John-Henri har helt enkelt ganska dålig kontakt med
rörelsen av nyare svenska sf/fantasy-novellister. Ingen av dem är med på siter
om sådant, på mailinglistor som SKRIVA, går ut och söker material, osv - de kör
bara en liten ruta med redaktionell adress och sitter passivt och väntar på att
folk skall skicka in saker. Och då blir skörden tunn.
  Ärligt talat är de nog inte heller på allvar *intresserade* av att arbeta upp
intresse för svensk genrenovellistik. De har sina käpphästar som sedan många
decennier baseras på utländskt material. (Sam J: sf från konstiga länder och
gammalt material modell 1800-tal. JHH: helst feministiskt material,
US/UK-hämtat, för det är där han hr sitt kunskapsområde.)
  Tyvärr har blaskor som Mitrania och Minotauren lagts ned. Liksom DAST
Magazine (som *ibland* kunde köra noveller). Vad som finns kvar är Per Olaisens
CDM, avsett för deckarnoveller (namnet betyder Crime, Detection, Mystery), men
det är inget hinder alls om det är sf-deckare (jag har haft flera stycket där)
eller fantasy-dito (Bertil Falk har bieragit med vikingadeckare, vilket nästan
är fantasy). CDM kommer numera oregelbundet, men jag tror det kan komma ca 1
nr/år (info http://www.olaisen.se/index2.htm ). Per O har alltid varit duktig
på att hitta svenskt novellmaterial - det är bara ca en utländsk novell i varje
nummer, resten svenska.
  Det finns, typ, rollspelstidskrifter som jag misstänker kan köra noveller,
men dem har jag ingen koll på. Siten Catahya har en antologi, ungefär årlig
sådan. Siten Kapitel1 gjorde nyligen en antologi, kallad Vildsint, och det
talas om en Vildsint 2.
  Vad man kan satsa på är:
  1) Novelltävlingar (jag brukar köra info om såpdant på SKRIVA).
  2) Noveller här och där, i allmänna kulturtidskrifter eller andra mindre
tidskrifter. Man får liksom hålla koll på vad som finns. Kulturnät Sverige
(www.kultur.nu) har brukat ha sammanställningar av vad som finns.
  Jag tror att elektroniska forum för noveller, som kan nå fler och t ex
bärbara E-boksläsare, kommer...men inte i morgon. Det är en längre utveckling
på X antal års sikt.
  Det är min ungefärliga sammanfattning av vad det finns för forum för noveller
just nu. (Nej, Eskapix har jag inte läst. Jag tror jag såg första numret. Jag
skulle få fler, men redaktören glömde nog bort mig.)

--Ahrvid

Ps. Välkommen till listan, förresten!

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!