[SKRIVA] SEFF som påminelse

  • From: Göran Jansson <jansson.g@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 10 Apr 2009 20:37:24 +0200

 Birgitta:

>  Det som fick Gunnar och andra att hoppa av var alltså att du skriver om
> en massa irelevanta saker som fandfonder och påhittae personer och att du
> aldrig slutar och att det här ska vara en lista för skrivande.

Fast Birgitta eller Gittan om du föredrar det, nu har ju Arvid
(rättstavat!) inte skrivit på länge om SEFF. Det var ju i början av veckan
senast! Han börjar visst ligga av sig lite så för att alla intresserade som
"Göran Ivarsson" (Arvid Engholm) pratade om inte ska glömma det hela är det
bäst att hjälpa Arvid över svackan med en repris, tills han kommer igång
igen:

Jag vet inte om du försöker provocera och fördunkla en strålande vårdag...
   Men, nå, några ord.
   Saken rör fanfonden SEFF 1987. En viss A Bellis var kandidat i
omröstningen
och när det en kort tid innan stod klart att han skulle förlora (mot en viss
Schimanski, Norge) satte han och en J-H Holmberg igång med att producera
egna
"röster", som de i strid mot omröstningsreglerna - som kräver personligt
undertecknande av den röstande - påstod lämnades med dem som ombud. I
enstaka
fall hade de ringt upp vederbörande, i de flesta fall inte. (Det här var
under
semestertider, innan mobiltelefoner. Vi hade t ex han som var på en segelbåt
Medelhavet; många andra har förtäljt att de i efterhand fick höra att de
skulle
ha "röstat" - jag vet om minst 10-talet sådana fall.)
  Administratören, en M Claesson,  borde förstås ha förkastat förfarandet,
men
Holmberg var hans arbetsgivare...
  Bedrägeriet rörde faktiskt rätt mycket pengar. Det fanns ett par tusen i
fonden innan omröstningen.  Enbart  röstavgiften  bör ha gett 2500-3000
till.
Dessutom betalade en del mer, det gjordes fanfondauktioner m m som bör ha
dragit in ett par tusen, minimum.  Om vi  uppskattar att det var 7000 i
penningvärdet 1987, motsvarar det  20-25 000 i dagens penningvärde. Och
oerhört
många  personer berördes. Det var över 250 som röstade  över hela Norden
(den
största omröstning i sf-fandom som företagits).
  Jag följde omröstningen (en skyldighet som fandomreporter för mitt
sf-nyhetsblad) och nåddes redan i förväg om information om att det inte stod

rätt till. En tid efter omröstningen hittade jag (som medarbetare på
LFP-förlaget som utgav gamla inkarnationen av Nova) de förfalskade
"rösterna"
på LFP:s kontor, som jag kopierade och publicerade. (Inte alla; det vore
tröttsamt upprepande av samma sak. Men väl tillräckligt mycket i utdrag, och
en
lista på vilka "röster" som var samma sak.) Totalt 34 falska "röster"
producerades. Dokumentation finns i (om jag nu minns rätt i numreringen)
Fanytt
146 + bilaga till densamma, Dito 147 + bilaga, samt en särskild liten gul
infolapp på engelska, som delades ut på världskongressen 1987.
  Det är allt i korthet. Det är den största skandalen i nordisk fandoms
historia. Man kan hänvisa till en rad faktorer. De stora beloppen
inblandade.
De enormt många personerna som lurades (förutom uppemot 300 röstande, också
tusentals på världskongressen som presenteras med en fanfonddelegat - som
inte
var det!). Förtroendekapitalet som försnillades är inte oviktigt. Fräckheten

och arrogansen med vilket kuppen genomfördes bidrar. Historiken har också
visat
SEFF-skandalens räckvidd: det blev förstås ett oherrans liv, och efter
skandalen (otvivelaktigen som en följd av den) började en nedgång för svensk

fandom (många gafierade, aktivitetsnedgången var något i stil med 2/3).

--Ahrvid

Ps. "Striden vid OK MacKen" som finns någonstans på infositen
www.skriva.bravewriting.com är en skönlitterär behandling av ämnet, förutom
att
det är en - hoppeligen - rolig novell.

hälsar Göran