[SKRIVA] Rumänsk absurdist och Sunkit

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <yrhage@xxxxxxxxxxx>, <fredrik.af.trampe@xxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 7 Dec 2010 10:42:19 +0100

Det blev en hektisk dag igår, ty förutom Hans Arnolds begravning hann jag med
både Rumänska Kulturinstitutet och Sunkit.
På det förra var det läsningar, även med musik av jazzgruppen Ragnhilds pojkar,
kring den rumänske författaren Mircea Cartarescu. Denne författare betraktas
som en möjlig nobelpriskandidat och är mycket känd i Rumänien, litet som en
Björn Ranelid (han uppträder i TV-program, håller akademiska kurser, skriver
kulturartiklar, osv). En del av hans verk verkar vara åt det fantastiska
hållet, t ex romanen Nostalgia (finns på svenska, utges av Bonniers) som är en
fantasifull skildring från Bukarest, full med absurda inslag, eller novellen
"REM" som Malte Persson beskrev i ett föredrag. Det är en meta-historia i 4-5
olika lager. Den leker med verkligheten och berättaren är formellt en
"spindelvarelse". Hans självbiografiska trilogi Orbitar finns också på svenska,
och Bonniers kommer våren 2011 med mer av Cartarescu.
Kul bekantskap. Rumänska Kulturinstitutet har ofta intressant program. (Kolla
mina kalendrar eller www.rkis.se .)
Så tittade jag in på Sunkit. Magnus Carlsson var gäst-DJ och körde bl a en del
konstig rock. Trampe var på plats (tack för födelsedagskaffe litet tidigare!)
men inte Martin (tack dock för Stofilblaskan!). En ny bekantskap var Daniel,
från Luleå. Han var en intressant person, som berättade att han det senaste
halvåret *pendlat* 90 mil till just Sunkit. Ibland har han kört bil, men senast
flugit (man kan göra det billigt nu). Vi hade en hel del roliga utbyten. Kul
typ. Han funderade på att öppna en nordlig Sunkit-filial (saken har tydligen
omsnackats med Magnus & Burt) och jag föreslog i min vanliga vitsighet att den
då borde kallas Midnightsunkit...
Tyvärr hade dagen varit lång - om det nu är "tyvärr" - så jag inskränkte dagens
sunkittande till 1,5 timme. Men så länge jag var där var det roligt.
(Förmodligen blev det jättetråkigt så fort jag gick...) Datum för ev Jul-Sunkit
blir 20 dec, OM det blir någon. Det var inte bestämt - följ hemsidan på
www.sunkit.com .

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----