[SKRIVA] Hans Arnolds begravning

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>, <sskak@xxxxxxxxxxxxxxxxx>, <novellmastarna@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 7 Dec 2010 10:23:00 +0100

Hans Arnold begravdes 6 dec, 12.45 i Hoppets Kapell, Skogskyrkogården.
Olyckligtvis begravdes Stockholm i snö också, vilket gav problem för min bike å
framkomlighetens dåligt plogade vägar, så jag kom några minuter sent, under
inledningsmusiken. Den och flera musikinslag spelades av jazzmusiker Arnold
kände. En av dem höll ett kort tal och berättade att Arnold gärna gick ned på
deras jazzklubb i Gamla Stan och åhörde deras New Orleans tradjazz. (Tyvärr har
jag inte bandets och en del andra namn, för jag har förlagt min programlapp.
Rapporten är ur minnet.)
Kapellet var i princip fullsatt med så där 100-talet släkt och vänner och
branschkolleger. Vid kistan fanns ett foto på Hans Arnold och runtom fullt med
blommor och kransar.
Officianten läste upp en kort biografisk skildring av Hans Arnolds liv. Vi lär
oss bl a att Arnold gick på konstskola i Schweiz, fick plats på en
animeringsstudio i Paris, jobbade litet här och där, och 1947 fick erbjudande
om jobb i Stockholm. Därefter var han i Italien ett tag och kom tillbaka till
Stockholm, där han i början av 50-talet träffade Vera. De gifte sig, fick två
barn (Björn och Ylva - de var där, med barnbarn, och de såg mycket sorgsna ut,
flera grät) och Arnold började få en väldig massa uppdrag.
Bl a samarbetade han med Torsten Jungkvist kring skräckantologier. Pat
Jungkvist (Torstens änka, om jag inte tar fel) höll ett kort tal, och berättade
hur roligt de hade på middagar hos Arnolds ute i Hässelby (där de bodde till
mitten av 70-talet; sedan blev det Kåkbrinken i Gamla Stan).
Arnold började teckna för veckopressen, inte minst "Veckans Chock" i
Vecko-Revyn. Han gjorde scenografi för teatern. Tecknade för Häpna! (det
nämndes, så Arnold bör ha haft kontakt med kindbergarna) gjorde konst till en
konsert med Ralph Lundsten. Tecknade filmerna "Matulda & Megasen" och
"Fetknopparna" (manus av Vera). Bokomslag. (T ex fick Novellmästarna en
arnoldteckning till sin Bouchercon-antologi Crime the Swedish Way.) Omslag till
ABBAs Greatest Hits. Osv.
Över huvud taget illustrerade och tecknade Hans Arnold överallt, i sin unika,
finurliga, högt begåvade stil, full med detaljer och absurda inslag. På
ABBA-skivan kan man t ex se hur det kryper monster över abbornas dräkter.
Jag noterade att ceremonin var fri från religiösa inslag. Inga psalmer och
officianten var civilklädd.
I minnesorden som uttalades nämndes även Hans Arnolds enormt stora hjärta. Han
var snäll, generös, anspråkslös, vänfast - och alla som träffat honom vet det.
Själv mötte jag Hans Arnold första gången i slutet av 70-talet då han kom och
berättade om sitt arbete på SFSF. Vi hade honom senare som hedersgäst på en
Nasacon, och han var även på andra sf-kongresser (t ex Sam J:s på Samaranten).
Under senare år var han fadder till starten av Svenska Skräckakademien och
specialritade dess logo. Jag har inte alltför ofta besökt SSKAK:s möten, men
när jag varit där har jag ett par ggr stött på vår skräcktecknarhjälte. Jag har
även ofta besökt hans många vernissager, senast i våras faktiskt.
Anna-Lena Brundin sjöng, känd komiker och skådis, men även sångare, här
tolkande Edith Piaf på ett utmärkt sätt. I slutet defilerade alla förbi kistan.
Det fanns antagligen en massa konstnärskolleger, författare, förlagsfolk, etc
på plats, och många ansikten såg bekanta ut - men jag kan inte säga att jag kan
fästa namn vid alla fejsen. Förutom då för Bo och Margareta Strömstedt som
tillsammans med dottern Lotten satt på bänken bakom mig. Lotten Strömstedt har
skrivit en bok om Hans Arnold. Alla såg allvarliga och dystra ut. Hans Arnold
var en som alla gillade och älskade.
Jag kan ha missat, men jag tror inte jag såg SSKAKare på plats, men viss
representation fanns via undertecknad. Och jag tar gärna på mig att ha
representerat illustratörens alla kontakter inom den illustra sf-världen också.
Jag såg också att det fanns en krans utlagd från Sam J, Inger och Karin
(Lundwall). Därutöver fanns kransar från kolleger, vänner, branschfolk,
tecknarsällskap, förlag, m fl (Postmuseum t ex; Arnold har varit på frimärken).
Och snön fortsatte falla. Det kändes kyligt. På flera sätt.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----