[SKRIVA] Re: Religionskritik = inte "hets"

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 18 Jan 2015 17:33:16 +0100

Rickard:
exakt allt -- du skriver är sådant du redan upprepat hundratals gånger<<
  Å andra sidan tror jag en del snarare finner evighetsmantrat på annat
berghornskt håll.

 att befatta dig med, eftersom det ställer till problem för det snygga
evighetsmantrat, är det uppenbara: allt som kallas satir är inte sund
kritik mot någonting<<
  Ordet "sund" är en trojansk häst som försöker bortdefiniera kritik som
avsändaren helt enkelt inte gillar. Det är tvärtom hur sunt som helst att
utmana religiösa dogmer som t ex påstår att man inte får avbilda "profeter".
Sådana dogmer saknar rationell motivering och det som är irrationellt är det
sunt att angripa.

till Andra världskriget var det mycket vanligt med "judesatirer" och
"judekarikatyrer"<<
  Det var faktiskt inte "mycket vanligt" i Sverige eller andra vettiga länder.
Det förekom ofta i Nazityskland, men det berodde på att det styrdes av en
ondsint, förtryckande, irrationell regim. När det, i ett mycket begränsat antal
fall, må har förekommit i Sverige var det från sympatiörer till den ondsinta
tyska naziregimen.
  (Alla kan ju prova att göra bildsökning i Google på "judar karikatyr
1930-talet" resp "1940-talet". Jag fann inte en enda svensk karikatyr på de iaf
tio första bildsidorna. En illustration till en Wiki-artikel om
"dolkstötslegenden" är inte från en svensk källa, och dessutom inte en
karikatyr utan en metaforbild.)

kopplingar till rasistiska och högerextremistiska grupper<<
  De har de inte alls. T ex Lars Vilks har framträtt många gånger (t ex på ett
möte med sekulära muslimer, som jag referat och länkat till) och aldrig uttalat
något som lutar åt det hållet. Det är märkligt hur du som ett evighetsmantra
har att andra "ljuger" och ändå upprepar sådana grundlösa påståenden.

befängt.<<
  Rätten att framföra kritik (och satir är kritik) är en fråga om
yttrandefrihet,

 inte begriper det självklara: Att allt inte blir okej, sunt, rätt och
riktigt bara för att man kan hänvisa till "yttrandefrihet". En femåring
kan resonera på det sättet, vuxna människor borde vara betydligt mer
intelligenta än så.<<
  Gränsen för yttrandefrihet ligger i området Tryckfrihetsförordningen och
Yttrandefrihetsgrundlagen, ingendera skapad av femåringar och för TF ett
instrument ända från 1766. Rickard syns mena att alla varit dumma i huvudet i
249 år. Go figure.

E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /