[SKRIVA] Rec: "Mamma Mia!"

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 10 May 2014 18:25:28 +0200

Nå, några ord om en annan film, betydligt mer underhållande, som just visats på
SVT: "Mamma Mia!", baserad på succémusikalen med samma namn, och förstås ABBAs
musik.
  Jag satt och tänkte att jag skulle göra som vanligt, slötitta på filmen och
göra något annat vid sidan. Men trots att jag sett filmen förr och hört låtarna
1000 ggr, blev det omöjligt. Man drogs in, och för det kan vi säga Tack För
Musiken.
  Intrigen är ganska löjlig. Sophie (spelad av Amanda Seyfield) skall gifta sig
men vet inte vem fadern är. I mammans (Meryl Streeps) dagbok hittar hon tre
kandidater, Bill, Sam och Harry (Stellan Skarsgård, Pierce Brosnan, Colin
Firth). Men som hon inte vet vem farsan är i detta kärlekstriumvirat, bjuder
hon in alla tre till bröllopet på den grekiska ö där mamman har sitt pensionat.
Mer behöver inte sägas.
  Det som händer är att det blir sol, sång och dans till oförglömliga låtar.
Jag tyckte slutet var rörigt. Den och den gifte sig, eller inte, och ett
vattenrör knäcktes och dränkte deltagarna i vatten som ett annat Atlantis. Och
för säkerhets skull körde man discoscenversioner av ABBA-hits över
slutkrediterna. Men vem bryr sig? Det är inte för att få en stringent handling
"Mamma Mia!" blev den mest inkomstbringande filmen i Storbritannien efter
premiären (dock överträffad av "Avatar" några år senare).
  Vi får aldrig veta VEM pappan är, vilket är en smula mystiskt idag då man kan
slicka på ett papper och skicka in det för DNA-analys. Men "Mamma Mia!" handlar
inte om modern genetisk vetenskap.
Japp. Blev underhållen! Låtarna sitter ju som smäck och man kommer på sig med
att tralla med. Björn & Benny har mystisk direktaccess till musikörats inre
virrgångar och begår tidernas ljudhypnotism. (Endast överträffat av en viss
duo, John & Paul, några år tidigare i en annan  Fabulös Kvartett.)
  Om 100 år kommer B&B i ABBA nämnas vid sidan om storheter som Calle Bellman,
Evert Taube, Cornelis Vreeswijk. Och A&A i ABBA lär nämnas i samma andetag som
Christina Nilsson, Jenny Lind, Birgit Nilsson. Eller det gör de redan! Risken
att de glöms om ett sekel är noll.
  Filmens glada överraskning är Meryl Streep. Hon sjunger faktiskt riktigt bra!
Och hon spelar ut med full energi. Musikalstjärna är en ovan roll för Meryl men
hon är ju så begåvad. Andra i filmen gör väl OK insatser (Brosnan är väl på
gränsen vad gäller sång, eller vad man skall kalla det). Kul att se Skarsgård i
en udda roll. Hans månghövdade familj får en att tro att han på riktigt är
pappa till en bortglömd flicka i Grekland... Benny dyker upp på piano några
sekunder. Björn cameoar också, men det lyckades jag missa.
  Det är inte en film om logik. Det är en film om musik. Man hade kunnat
tonsätta Fridas eller Agnethas inköpslista till snabbköpet med den musiken, och
fått det att svänga och tralla. Man hade kunnat filma målarfärg som torkar.

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /