[SKRIVA] Re: Rec: Jules Vernes underbara resor/U Asplund

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 15 Aug 2010 19:48:07 +0200

Bertil F:
> Nu är väl Jules Vernes liv inte alls lika intressant och viktigt som hans
> verk.
> Hans liv tillhör mera Hänt-i-veckan genren.
  Jag tycker iaf att det är intressant att få veta mer om JV:s liv (och
Asplunds bok har också ett "hans liv" som underrubrik). Det inverkar ju också
på JV:s litterära verk.

> Jag har nu suttit två somrar (fyra månader) på UB i Lund och börjar att
> förstå vilket enormt arbete Asplund och Dag Hedman
> och Sam J Lundwall och andra har lagt ned på kartläggning till
> bibliografier.
  Jo, det är sant, bibliografier kräver mycket jobb. Och där har Asplund såvitt
jag kan se gjort sitt jobb.
  Vad gäller det biografiska, alltså om JV:s liv, bör det ha funnits på
Asplunds tid flera utländska biografier som kan kunde ha konsulterat. Det kunde
ha gjort skildringen mycket fylligare.

> Det var nog inte Asplunds avsikt att särskilt leta efter det som du var
> nyfiken på, Ahrvid.
  Man kan spekulera om avsikten. Jag tror att hans avsikt var att skriva en
längre artikel. Så växte den litet längre än normalt, och så slängde han in
bibliografier för att förlänga - och så blev det en bok. Men det biografiska
blev tunt.

> Asplunds bok har fyllt sin funktion och när den kom var den
> en stor tillgång.
> Jag använder den fortfarande
> Den står bland andra referensböcker, böcker som kompletterar varandra.
  Jo, det bibliotgrafiska är ju bra (men börjar bli föråldrat iofs).

> Du kan ju tipsa Harold om Kamraten
  Jag tror han vet om det. Sam J Lundwall har skrivit om saken och Harold läser
nog JVM.

Sänd din novell till 11e Fantastiknovelltävlingen senast 1/9, till Ahrvid resp
fantastiknovell@xxxxxxxxxxx - cash prizes!