[SKRIVA] Rec: DAST Magazine 1/07

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 10 May 2007 09:10:14 +0200

Undertecknad borde kanske inte recensera det senaste numret av DAST Magazine, då det är extremt engholminfiltrerat. Jag tror jag fick det till sju artiklar av mig. Men då är en bara en halvsida (om avlidne Jack Williamson), en står som samskriven mellan mig och Kjell Genberg (där Kjell skrivit det mesta; jag gjorde en kortare notis som han sedan researchade och utökade) och resten är artiklar om: J Mättääs Raketsommar, Arthur C Clark och rymden, (pseud) Sivar Ahlruds Tvillingdeckarböcker, sf-fanzines (med bild på Cosmos News nr 1, 1954!), dystopin 40 "lyckliga" år (mkt kul bok!). Dessutom recenseras min bok Mord på månen (rätt positivt).

  Men därutöver finns mycket intressant och välskrivet material...
  Jag gör några nedslag, utan anspråk på att nämna allt:

* Intervju med månastronauten Ed Mitchell, "Kvalificerat skitsnack att UFO:n följt månresorna". Vad som inte nämns är att NASA är rätt säkra på att t ex "eldflugor" som synts följa rymdfarkoster är isflingor från de extremt kalla bränsletankarna. Artikeln verkar vettig, tills Mitchell plötsligt häver ur sig att han "träffat personer med förstahandskunskap som bekräftar att något otroligt faktiskt inträffade i Roswell." (Såvida han inte bara syftar på att detta "otroliga" var Project Mogul, varmed USA ville spåra ryska atombombsprojer medelst ballonger.)

* Artikel av Bo Stenfors. Tyvärr består den till stor del av att han refererar handlingen i en gammal pulpberättelse - vid sidan om en del filosofiska spkulationer - och jag har aldrig förstått mig på detta grepp. (Dessutom verkar Bo S missförstå kvantfysik, men jag lämnar det.)

* En mycket intressant artikel av Gösta Arvidsson, där han ger en rad goda argument för att den mytiska deckarförfattaren Bo Baldersson var identisk med den för en tid sedan avlidne DN-journalisten Kurt Persson. Jag blir nästan övertygad om att han har rätt. Ett scoop!

* Intervju med deckarförfattarinnan Ritta Jacobsson (intressant för mig, då jag träffat henne flera ggr).

* Artikel om kuriösa dödsomständigheter för kända författare och andra.

* Krönika där Helena Sigander säger att de otaliga skrivarkurserna ofta är upphausade.

* En intressant artikel om en tidig kvinnlig detektiv från 1800-talet.

* Självbiografisk artikel av deckarförfattarinnan Maria Gustafsson, som jag också träffat på.

* Bertil Falk skriver initierat om Vladimir Semitjov, ryssen som skrev massor av noveller, böcker m m när han kom till Sverige (och var far till Eugen Semitjov). I numret också ett synopsis till en film av Mauritz Stiller, som skulle ha spelats in i Istanbul med Greta Garbo i huvudrollen (men hon fick innan dess erbjudande från Hollywood) - baserad på en Semitjov-bok.

* Flygäventyrsnovellen "Karavanen som försvann" från Lektyr, 1945 (publicerad anonymt).

* Galleri på gamla Levande Livet, och artikel med omslagsexempel på den gamle fine tecknaren David Ljungdahl.

* Intervju med förläggaren och författaren Hans-Olov Öberg, från förlaget Kalla Kulor. (Också en jag träffat.)

Och så en lång, ambitiös recensionsavdelning.
Ett välmatat nummer. DAST Magazine är utan tvekan den spänstigaste, intressantaste svenska tidskriften om populärlitteratur, och många kulturella fenomen inom denna sfär. Man har stor spännvidd och tar upp allt från det nostalgiska (äldre novellförfattare t ex) till det trendiga (att svenska deckare går bra i Tyskland). Man tar upp deckare, äventyrsberättelser, sf - allt möjligt. Vid sidan om artiklarna finns många mininyhetsnotiser och hyggligt gott om illustrationer. Omslaget med astronauten var vackert!
 Info htp://www.keg.se. Pren 4 nr kostar 240 kr (pg 603 55 64-1).

ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!
grundad 1997 * Info http://www.skriva.bravenet.com eller skriva- request@xxxxxxxxxxxxx för listkommandon (ex subject: subscribe).