[SKRIVA] Om svensk sf i Kulturnyheterna

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 27 Jan 2009 10:28:25 +0100

"Kulturnyheterna" på SVT hade igår ett inslag om svensk sf. Man intervjuade den
debuterande sf-författaren Kalle Dixelius, som just utkommit med Toffs bok, en
dystopi förlagd till trakterna av Hornstull ("kan John Ajvide skriva om
vampyrer i Blackeberg kan väl jag skriva en dystopi i Hornstull"). Dessutom
nämndes helt kort litet omn svensk sf-historia; man tog upp såväl Hugin (fast
att det verkligen är ett sf-magasin kan ifrågasättas) och Karin Boye, som Harry
Martinsson och PC Jersild.
  Inslaget finns att betrakta på:

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=71521

  Synd bara att man kallade genren "sci-fi". (Det, menar jag med eftertryck,
skall förbehållas media-sf, sf på film, TV, i spel, osv.)

ahrvid@xxxxxxxxxxx / ahrvid@xxxxxxxxxxxx / Gå med i SKRIVA - för författande,
sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP!
http://www.live.com/getstarted.aspx-----