[SKRIVA] Om dystopier i SvD

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 29 Feb 2008 16:32:30 +0100 (CET)

Svenska Dagbladet - som enligt undertecknads ringa mening har Sveriges bästa
kultursidor - hade 27/2 en understreckare om dystropier. Den koncentrerade sig
främst på Karin Boyes Kallocain och Eugen Samjatins Vi. Artikeln finns på:

http://www.svd.se/kulturnoje/litteratur/artikel_915021.svd

En sak artikelförfattaren Barbro Gustafsson Rosenqvist säger kan ifrågasättas.
Hon kallar Vi (från 1924) för historiens första dystopi.
  Det torde vara en sanning med modifikation, även om dystopier - skildringar
av dåliga samhällen - tidigare inte var lika frekventa som utopier -
skildringar av "idealsamhällen".
  http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_dystopian_literature ger listningar på
tidiga dysopier, före Vi. Bl a kan Wells, (Jack) London, Kafka och Capek
framhållas. Jules Verne listas med sin postuma Paris i 20:e Seklet, men jag
skulle vilja framhålla Begums 500 miljoner (där en av de två stadsstaterna är
den dystopiska, industrialistiska tyskinspirerade Stahlstadt). Kanske kan även
Daniel Defoes gulliverresa till landet Laputa nämnas (ett land som styrs av
matematiker och logiker, av synnerligen begränsad verklighetsuppfattning).
  Enligt min mening ligger utopin och dystopin rygg i rygg. Den enes
lyckovärld blir lätt den andres skräcksamhälle. Kommunismen skulle "åt alla
lyckan bär(a)", men i praktiken blev det tvärtom. Det är också vanligt att
författare i romaner, på resterna av en i en katastrof förödd, värld bygger
sitt mönstersamhälle. Det ena leder till det andra. Det är t ex svårt att vara
säker på om Huxleys Sköna nya värld är en utopi eller dystopi - en del tycker
säkert att den värld han målar upp är jättebra.
  Det bästa är kanske om envar ges möjlighet att så långt som möjligt och för
sig själv skapa sin idealmiljö - så länge man inte försöker tvinga på andra
denna!
  Den enda (delvis) lyckade utopin jag känner till är det universum som målas
upp i Star Trek. Men å andra sidan blir man förskräckt över en framtid där
vuxna människor tvingas att oavbrutet gå omkring utspökade i pyjamaser...