[SKRIVA] Re: "Ny Millennium gravplundring"

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 12 Aug 2015 00:43:14 +0200

Rickard:

Nej, det är just perioden 80-90-talen som jag nämnde<<
Men ett par år kring 1980 och dito kring 1990 är specifika, avskiljda
perioder. Att komma dragande med hela "1980 och 1990-talet" är alldeles för
ospecifikt, milt sagt.

Till saken hör förstås att Steve Sem-Sandberg var en mycket aktiv och
energisk fan med stort kontaktnät, liksom åtminstone fyra science
fiction-böcker utgivna av Delta, Bokad och SFSF. Förutom att han utgav några
av sf-fandoms till sidantalet mest omfångsrika fanzines genom tiderna.<<
Nej, Steve utgav INTE SF-Forum nr 20 och 21, Göteborgs Fhaanveckliga nr 21
eller några nummer av Summa. Han gjorde några normallånga nr av SF-Forum och
ett nr av sitt Lux Eterna (kring 30 sidor). Han var inte heller bland de mer
aktiva under den korta period han hade närmare kontakt med fandom, vilket var
under Pontonjärgate-tiden (ca 1977-81). Jag hängde själv på Pontionjärgatan
mycket (och hängde i övrigt med i allt som timade) och Steve visade sig där
mycket sällan. Inom fandom var hans kontaktnät begränsat (några få i
SFSF-styrelsen, JHH & Co). Att han tidigt skrev några sf-romaner är INTE samma
sak som fandomaktivitet!

Ellerström bär på ett betydande fantastikintresse
Nja, han bär på ett stort LITTERATUR-intresse, vilket är vinklat så attt
fantastik också får ingå.

På 80-talet bidrog han till fanzines och besökte kongresser liksom föreningen
LF3 i Lund.<<
LF3 upphörde under allra tidigaste 80-tal. Visst, jag vet om en con han var
på, men jag kan inte erinra mig att jag såg honom medverka i några fanzines.

Här är för övrigt Ellerströms dödsruna över vännen Peder Carlsson, och
notera hur Ellerström talar generöst om science fiction<<
Det "generösa" är en innehållsmässigt neutral upplysning: "Syns, syns inte”
och ”Enhörning på té”. Båda publicerades av då verksamma science
fiction-förlag." Det är allt. Men visst, Jonas Ellerström kan inkludera en hel
del inom fantastik inom sitt stora litteraturintresse. Men han var mycket,
mycket marginellt inblandad i fandom. Fasdt jag kan ju fråga honom hur han ser
på fandom näösta gång vi syns. Jag stöter på honom ideligen på olika litterära
evenemang. (Nästa gång - tror det var 22 aug - vi ses blir på Rumänska
Kulturinstitutet.)

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) och var med i
FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2015, info www.skriva.bravewriting.com / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: http://zenzat.wordpress.com/bocker C Fuglesang:
"stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! /Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 / Läs även AE
i nya E-antologin Mellan tid och rum
http://www.adlibris.com/se/e-bok/mellan-tid-och-rum---himmel-och-hav-9789187711435
/ YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skräck * Äldsta svenska skrivarlistan