[SKRIVA] Re: "Ny Millennium gravplundring"

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 12 Aug 2015 10:37:21 +0200

Rickard:>>Du lyckas inte pricka in ett enda rätt. Steve Sem-Sandberg var
redaktör för SF-Forum 1978-1980, innebärande sju nummer (ett var ett
dubbelnummer). Dessutom var han sedan 1975 en av fanzinets allra flitigaste
bidragsgivare. http://sfsf.fandom.se/IndexForum.pdf<< Sex nummer, alltså. (Det
här om "dubbelnummer" var en formalitet, för att i görligaste mån hålla KB nöjt
- att försöka nå deras krav om fyra nr/år.) Dessutom är jag rätt säker på att
hans första nr tillskrivet 1978 är efterdaterat och egentligen kom tidigt 1979.
(Men det är inte så illa pinkat för att ha tagit uppgifter *ur minnet*!)

Efter att Sem-Sandberg lämnade redaktörsstolen slutade han också abrupt att
bidra till fanzinet. << Det här om att 70-80% bara håller på ett fåtal år
och sedan får annat för sig. Dessutom tror jag att Steve skulle protestera
mot att du nedvärderar hans fina tidskrift - som han orealistiskt ville få
ut i kioskerna! - till bara ett sådant där förtappat "fanzine"...
--Ahrvid
Ps. Rättelse. De supertjocka numren av Forum var nr 40 och 46. (Numret "21"
från zinet GF spillde över. Hade det varit Forum nr 21 skulle det ha kommit
tidigt under 60-talet, vilket jag borde ha tänkt på.)
(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) och var med i
FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2015, info www.skriva.bravewriting.com / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: http://zenzat.wordpress.com/bocker C Fuglesang:
"stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! /Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 / Läs även AE
i nya E-antologin Mellan tid och rum
http://www.adlibris.com/se/e-bok/mellan-tid-och-rum---himmel-och-hav-9789187711435
/ YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skräck * Äldsta svenska skrivarlistan