[SKRIVA] Nätets bästa arkiv?

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 24 Mar 2008 01:20:20 +0100 (CET)

Upptäckte nyligen nedanstående site:

http://www.archive.org/

Där hittar man allt möjligt i form av video, gamla filmer, gamla TV-program,
böcker, ljudfiler m m. Allt är saker som finns i "public domain" - iaf enligt
komplicerade amerikanska lagar. (Jag kan faktiskt inte fullt ut redogöra för
hur amerikansk lag ser på vad som är PD. Det är krångligt, med flera tiders
lagsystem som går in i varandra, cut-off dates, krav på registrering för
copyright, etc, etc. Min allmänna syn är att tillräckligt "gammalt" materiali
alla händelser bör vara fritt. Nå.)
  Jag letade ursprungligen efter en gammal amerikansk "seriefilm" kallad "The
Phantom Empire" som är en märklig blandning av vilda västern och futuristiska
städer under jorden... Den finns där, liksom även gamla Blixt Gordon från 30-
talet, jorden-invaderas-av-monster-filmer fårn 50-talet, avsnitt av gamla
amerikanska rymd-TV-serier, osv, osv.
  Och, naturligtvis, arkivet har inte bara program inom sf. Alla genrer finns.
(Såvitt jag förstår länkar man också till andra arkiv. T ex för böcker ser jag
en länk till Project Gutenberg.)
  Det är bara att gå dit och njuta. (Just nu har jag börjat se en öångfilm
från 1948, Women in the Night, om hur nazisterna uppfinner ett supervapen...)
  Man kan se materialet doirekt i browsern, och bildrutan blir då rätt liten,
vilket iofs sparar bandbredd. Men för det mesta materialet kan man ladda hem
sakerna, i valfri upplösning (menyn till vänster) och kan då få önskad, bättre
upplösning.l
  Det är när man upptäcker sådana här guldgruvor Internet är som bäst!