[SKRIVA] Möte med John Ajvide Lindqvist

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 23 Mar 2008 16:03:02 +0100 (CET)

I torsdags pratade skräckförfattaren John Ajvide Lindqvist på Medborgarplatsens
bibliotek (såsom jag tipsade om även på listan). Jag passade på att gå dit.
  JAL läste ett par saker, svarade på frågor och visade klipp ur den kommande
filmen "Låt den rätte komma in" (baserad på hans bok). Jag såg f ö en notis om
att Hollywood ev skulle vara intresserad av att göra en egen version av den
filmen - vars existerande svenska version dock får premiär i höst. (Filmen är
redan klar och har visats på Göteborgs filmfestival. Varför man väntar så länge
på den riktiga premiären är ett mysterium.)
  Bland sakerna JAL läste var ett avsnitt ur Låt den rätte... samt en kort,
humoristisk novell som hette "En dag på slottet". Den senare novellen hade han
skrivit åt Mikael Persbrandt som behövde något att läsa under ett uppträdande.
Det var en helt absurd, mycket rolig novell som framställde kungafamiljen som
någon sorts dockor eller zombies i en helt artificiell värld.
  Några småsaker i övrigt om vad JAL sade.

* Låt den rätte komma in refuserades av tre förlag innan Ordfront nappade.
Samtidigt med Ordfront, sade Bonniers att man vara intresserade - men då man
ville ha en del omarbetningar, som JAL inte höll med om, fick det bli Ordfront.
("Jag hoppas Bonniers ångrar sig.") JAL var säker på att boken var bra sedan
han testat den på en "vampyrtokig" yngre släkting, som låg under sängen och
sträckläste manuset. JAL har alltid varit intresserad av vampyrer och zombies,
och undrade hur de skulle reagera och handla "i verkligheten". Han placerade
handlingen i Blackeberg, då han är därifrån.  I sitt skrivande har han säkert
influerats av att hans far dog för några år sedan - fadern drunknade, och det
var en otäck sak att se hans uppsvullna kropp på bårhuset. (Det kan man
verkligen föreställa sig!)

* Han arbetar nu på en bok som skall heta Människohamn (om jag uppfattade
titeln rätt) som skall utspelas i skärgården. Enligt JAL försöker han skapa "en
ny mytologi för skärgården" (det låter som skräckartad).

* Det krävdes en hel del arbete för att göra boken till film. JAL skrev själv
första manusutkastet, som blev omöjliga 240 sidor långt... Det fick sedan
bantas ned till 85 sidor, men han tycker ändå att han fick med själva
huvudberättelsen, och det är det viktiga. Sidoberättelser får hoppas över,
historien om Oskar och Elin (för dem som läst boken) är det viktiga. Det finns
inte plats för sidospår i filmen. JAL tycker att filmen blivit ganska lyckad,
uppenbarligen. Regissör är Tomas Alfredson.

* Namnet "Ajvide" är ett taget, andra familjenamn, helt enkelt det namn hans
fru tog och som JAL lade sig till med sedan de gift sig. Hon är arkeolog och
Ajvide är en ort på Gotland, där hon varit och grävt.

* JAL är förtjust i skräckfilm, och hade en hel del titlar att rekommendera.
Bl a: "Pans labyrint", "A Tale of Two Sisters", Bröderna Pang, "Eye 1" och "Eye
2" (tvåan är bäst), "Abnormal Beastry" (fick jag titeln rätt?), "The Audition".
"Pans Labyrint" är kanske den bästa filmen, medan "The Audition" kanske är den
otäckaste.

* Han skriver 1-2 kapitel i taget. Han får en idé och skriver kanske 20-30
sidor. De läser han för sin fru, som har synpunkter, sedan skriver han ungefär
lika mycket till, osv, tills allt är klart. När han skriver ett nytt avsnitt
kan det hända att han tvingas gå tillbaka och modifiera. Detaljer hittar han på
under skrivandet, men han har hela tiden en ungefärlig uppfattning om vart
historien är på väg. Personer i berättelsen kan hitta på saker han inte väntat
sig. Det finns utrymme för improvisation. En gång skrev han ett manus på 150-
200 sidor som inte alls ville ta sig - det slängde han.

* Han läser mycket, och mycket varierat. Dock inte Ranelid eller Läckberg.
Bland författare och titlar har vi Beckett, Dostojevskij, Denny Lahouge (detta
ÄR felstavat - hörde inte namnet ordentligt och dessutom är min anteckning
kladdig - men det är tydligen en känd amerikansk skräck/thrillerförfattare,
dock ingen jag läst), Clive Barker, och allt möjligt annat.

* JAL hade en lustig historia om Clive Barker. Hans fru hade till hans
födelsedag köpt dennes senaste roman i present. Men samtidigt fick han boken
gratis av sitt förlag... Frun insisterade då på att haqn skulle bränna boken
han fått av förlaget, så att hon inte köpt sin present förgäves. Det gjorde han
("den enda bok jag bränt i hela mitt liv"). När han öppnade födelsedagsboken
stod det som första ord i den "Bränn denna bok...".

Det var något av vad som sades och utspelades under träffen med John Ajvide
Lindquist. Det var en inte helt ointressant kväll. Publiken var omkring 30
personer (det var i princip fullsatt i det inte alltför stora mötesrummet),
mestadels 20-30-någonting (ålder) och en svag majoritet kvinnor (jag får en
känsla av att de gillar skräck något mer än män).