[SKRIVA] Nobelpriset i litteratur på torsdag

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 4 Oct 2009 23:53:44 +0200

Det har tydligen gått ut påbud om att årets Nobelpris i litteratur utannonseras
på torsdag. Regeln är att detta pris utannonseras någon torsdag i oktober, och
några dagar innan får vi veta vilken torsdag. Det blir en ovanligt tidig
torsdag, vilket kanske skall tolkas som att valet varit lätt.

  Jag kan inte spekulera om vem som får det (den som orkar googla hittar nog
spekulationslistor!), men en okvalificerad gissning är att det blir en som
huvudsakligen skriver poesi. Om jag minns rätt var det länge sedan en poet fick
priset. En poet från tredje världen med ett namn som är svårt att stava till,
antagligen.

   Men man kan ju alltid hoppas på (troligen hoppas man i onödan!) på Joyce
Carol Oates eller Philip Roth, som bägge har mycket fantastik på sitt samvete
och dessutom inte sällan nämns i nobelprisspekulationer.

Windows Live: Keep your friends up to date with what you do online.
http://www.microsoft.com/middleeast/windows/windowslive/see-it-in-action/social-network-basics.aspx?ocid=PID23461::T:WLMTAGL:ON:WL:en-xm:SI_SB_1:092010