[SKRIVA] Re: NASA och raketexplosionen

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 29 Oct 2014 20:52:18 +0100

Rickard:
  Vi får bl a veta att man använder renoverade ryska raketmotorer. Det kan ha
med saken att göra.

  "In partnership with NASA" inleds sidans första infotext.
  Apropå rymden har jag funderat på en...ubåtsnovell! Det slog mig nämligen att
när John W Campbell lallade om the dean drive (en garageuppfinnarens masslösa
framdrivningsenhet, nämnd tidigare) föreslog Campbell att man skulle sätta
deandrives i atomubåtar och skicka dem till t ex Mars. Här ett omslag från
Astounding/Analog (juni 1960) om detta:

http://davidszondy.com/future/space/dean_drive.htm

  Där kan man också läsa mer om deandriften och Campbell. Ubåtar är ju lufttäta
och atomdrift kan ge kontinuerlig energi under lång tid.
  Så jag tänkte att man kunde kombinera ubåtsjakt i Stockholms skärgård med en
deandriven ubåt... Fast jag vet inte hur ännu. (Skriver jag något blir det
antagligen en humoristisk novell, typ tokig uppfinnare.)

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the latest
 news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy,
kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
www.skriva.bravewriting.com<http://www.skriva.bravewriting.com> /
Om Ahrvids novellsamling Mord på månen:
http://zenzat.wordpress.com/bocker C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! /Nu
som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs
även AE i nya E-antologin E-Xtra Vildsint
https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ