[SKRIVA] Re: NASA-raket exploderade

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 29 Oct 2014 18:31:56 +0100

Fabbe:
> "The 14-story rocket, built and launched by Orbital Sciences Corp" stod
> det iofs i ditt urspringliga citat. Det tolkar jag som att OSC skötte
> uppskjutningen.
  Det här är mer en semantisk fråga. Om man går på McDonald's går man på
McDonald's då eller på Hasse Olssons Hamburgerfranchising AB? (Som alla vet
drivs dessa ställen av lokala företagare enligt franchisingavtal.) Det är INTE
fel att säga att man går på McDonald's, och likaledes kan det inte heller vara
fel att kalla en raket som byggts på kontrakt med NASA för en NASA-raket.
(Entreprenören var säkert iblandad i uppskjutningen, men det var NASA också då
det var deras uppskjutningsanläggning.)
  Men leve raketer som startar från planeter, i alla fall!

www.skriva.bravewriting.com<http://www.skriva.bravewriting.com> / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: http://zenzat.wordpress.com/bocker C Fuglesang:
"stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! /Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även
AE i nya E-antologin E-Xtra Vildsint
https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ