[SKRIVA] Möte med ex-muslimer och Lars Vilks

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 7 Jun 2010 19:33:14 +0200

Jag såg, med kort varsel, att det utlystes ett möte med Lars Vilks och flera
andra debattörer, arrangerat av föreningen för ex-muslimer i Sverige. Det är
vad man själva kallar sig: ex-muslimer, dvs människor ur muslimsk bakgrund som
dock tagit avstånd från religion. Icke-religiösa och sekulära muslimer menar
man utgör den stora majoriteten muslimer, men bilden av islam har "kidnappats"
av en liten grupp extremister. Här ett par notiser om  mötet:

http://www.exmuslim.net/Sverige/raport/pressk20100607.htm
http://politisktinkorrekt.info/2010/06/07/lars-vilks-inbjuden-av-ex-muslimer-nara-sodermalmsmosken/

  Mötet - en presskonferens med debatt - hölls i studieförbundet Sensus lokaler
i Medborgarhuset, som av en händelse inte långt från Södermalms moské tvärs
över Björns trädgård. Jag var nära att inte komma in, för det var mycket folk
(och rummet för mötet var alldeles för litet). "Nej, det är fullt" sade en
dörrvakt, men jag passade på att smita in - utan protester i alla fall- medan
han talade med en annan. Ett halvdussin uniformerade poliser var närvarande,
och minst ett par gubbar med hörsnäckor (Säpo eller civilpoliser är ett bra
tips). Jag fick förstås min väska genomsökt (rimligt med tanke på en ev
hotbild) men mötet gick lugnt och städat till. Eftersom jag var bland de sista
att anlända fick jag nöja mig med ståplats (någonstans långt bak, nära dörren,
om nu någon ser TV- eller andra bilder; jag hade svart tröja med vitt tryck)
men ibland halvsatte jag mig ned på golvet.
  Räknade till minst fem TV-kameror, varav tre stora kameror (bl a från SVT).
Det kan nog dyka upp bilder i TV-nyheter eller debattprogram (men 18-sändningen
som just gått var för tidig).  Medverkande var:
- Mina Ahadi ordförande för ex-muslimer i tyskland
- Ingwar Åhman-Eklund, ordf HEF/Fritänkarna (HEF = Humanetiska Föreningen)
- Lars Vilks, Konstnär
- Fariborz Pooya, Chair, Council of Ex-Muslims of Britain
  Moderator var Afsaneh Vahdat, ordf ex-muslimer i Sverige; dessutom deltog en
persisk tolk och HEF-representanten måste gå tidigt och ersattes av en Camilla
Grete, bloggare och aktiv i hans förening.
  Närvarande var ungefär hälften muslimer/ex-muslimer (kraftigt iranskt inslag,
fick jag intryck av) och hälften svenskar (om man nu kan uttrycka sig så
slarvigt). Och utfall mot islamsk intolerans tenderade att få applåder, varför
icke-religiösa ex-muslimer med all sannolikhet var majoriteten.
  Jag kan inte ta upp *allt* som sades men gör några nedslag. Jag tillåter mig
sammanfattande formuleringar som måhända inte är ordagranna, men i alla fall.

Lars Vilks inledde och sade att hans konstprojekt var något från början
opolitiskt som växt ut. Det är inte så att han "utstuderat" tänkte att "nu
skall jag hitta på något som uppmärksammas och blir kontroversiellt". Det går
inte att tänka så, ty det är närmast slumpartat vilken religiös kritik som
uppmärksammas och vilken som passerar obemärkt. Det görs *massor* av möjligen
hädiska bilder på Muhammed, men det är bara en liten minoritet som
uppmärksammas. I Lars Vilks fall var det så att han gjorde teckningar till en
liten konstutställning - som drogs in - varpå Nerikes Allehanda skrev om saken
år 2007 och återgav en teckning. Då fanns det en liten grupp mer extrema
muslimer i Örebro som bestämde sig för att göra något av saken. Man kontaktade
likasinnade, man kontaktade Iran, osv.
  Men man kan inte utgå från att sådant händer. De extrema islamisternas taktik
är att välja ut enstaka specialfall som man koncentrerar sig på. Hot och
påtryckningar i de enstaka fallen skall sedan skrämma alla andra. Vilks talade
också en del om att konst och kritik genom konst måste ses i rätt kontext. Den
kontext hans konstprojekt framställts i tycker han huvudsakligen är bra: det
handlar om att framhålla att man *får* kritisera religion, och Vilks betonade
att det gäller *alla* religioner.
  I ett senare inlägg refererade Vilks en del erfarenheter från kontakter med
muslimer. Han har öppnat en Facebook-sida där han inbjuder till dialog.
Naturligtvis får han en del hot, men han anser att det visar sig att om man
kommer i djupare dialog med mer extrema islamister kan det trots allt uppstå
någon form av mer meningsfullt meningsutbyte. Han menade att det fanns en hel
del positiva erfarenheter av sådan dialog, när folk väl får tid att lugna ned
sig litet. Han hade på olika sätt haft personliga kontakter med omkring 100
muslimer.
  Vilks påpekade att det i svensk debatt ofta framhålls att muslimer skulle
vara "svaga" och därför bortom kritik. Det var olyckligt. Iran och Irans
president är inte ett dugg svaga, vilket visas av att de förmår sig till brott
mot mänskliga rättigheter som är mycket grova. Men det finns en undfallenhet,
kanske pga att vi vill värna handelsförbindelser.

Mina Ahadi (som talade genom tolk) framhöll, förutom att ge oreserverat stöd
till Vilks (vilket alla i panelen gjorde f ö, och större delen av publiken),
att sekulär islam förmodligen representerar den största majoriteten i den
muslimska världen. Åsikter som dem som framfördes under mötet är sådana folk på
gatan i Iran har (vilket vi nog insett från nyliga gatuprotester). Men man
lever under en religiös diktatur. Och det första offret för denna diktatur är
kvinnorna. Hon vill vara en röst för t ex de 100-tals kvinnor som stenats till
döds i Iran. Hon talade också om alla författare, konstnärer och andra som
sitter i fängelse för att de framfört religiöst obekväma åsikter. Det här är
regimer som är medeltida och bakåtsträvande och som förtrycker oliktänkande och
systematiskt trycker ned kvinnor.
  Hon hade också mycket kritik mot regeringarna i Europa, som hon anser för
undfallande. Man tenderar att goda extremistisk islamism och pratar om att
öppna dialog - på deras villkor. Hon ville se en hårdare attityd av europeiska
regeringar mot extrem islamism.
  Senare blev det en liten debatt om det belgiska förbudet mot heltäckande
slöja. Ahadi stödde det, alternativt menade i alla fall att det bör gälla
omyndiga och offentliga arbetsplatser. Vilks var mer försiktig, och sade att
det kanske inte var demokratiska beslut som skulle bestämma hur folk klär sig -
men han tillade att han kunde se att det i vissa yrkesroller fanns problem med
vissa klädedräkter. Fariborz Pooya noterade att det på många arbetsplatser - t
ex vid incheckningsdiskar på flygplatser - var och borde fortsätta vara
förbjudet att med olika attiraljer uppvisa religiösa preferenser, vilket bara
det bör göra slöjor förbjudna. Han kallade en burka för "ett vandrande
fängelse".

Fariborz Pooya betonade att de muslimska religiösa extremisterna inte alls
representerade den stora massan av människor från muslimska länder. Det är inte
*vanligt folk* från den muslimska världen som driver extrem islamisk, utan
staterna (typ Iran eller Saudi-Arabien). Det handlar om att man med religiösa
förtecken vill värna sin maktställning, och samtidigt förnekar man människor
medborgerliga och mänskliga rättigheter.
  Men yttrandefriheten är enormt viktig, inkl rätten att kritisera religion. Om
någon inte gillar vad jag säger, påpekade han, ja då kan du ställa dig på ett
annat ställe och kritisera det, men stoppa inte mig från att säga vad jag
tycker.

Ingwar Åhman-Eklund menade att vi i t ex Sverige *överger* många invandrare
från muslimska länder. En mycket stor del av dem har *flytt* från religiöst
förtryck och diktaturer och har inte kommit till Sverige för att hamna under
mer sådant. Media sviker ex-muslimer och sekulära, som är den stora
majoriteten. De rapporterar bara från fundamentalistisk synvinkel som inte alls
representerar flyktingar från religiös diktatur. (Pooya instämde och sade att
vi behöver mer och öppnare debatt i media. SKulle inte exempelvis Sveriges
statsminister kunna engagera sig?)

En i publiken påpekade att tecknen på religiös extremistisk påtryckning i
Sverige är allvarliga. Går man i normala svenska kläder på torget i Tensta
eller Rinkeby kan man bli trakasserad för att man inte har "religiös" klädsel.
Saudiarabien har donerat 67 miljoner kronor för att bygga en jättemoske på
Järvafältet (har jag för mig att det var). Ahadi påperkade att överallt där det
byggs moskéer får kvinnor det svårare. De skall påtvingas religiösa kläder och
skall helst hållas hemma och får inte gå ut.

Camilla Grete som ersatte Åhman-Eklund under debattens senare del hade ett
intressant inlägg. Hon har framför allt deltagit i debatten om vad hon kallar
"påkristningen" i skolan, en debatt som också grenas ut till att angå islam. De
kristna har insett att alla vuxna är "förlorade" (hamnar i helvetet, kanske...)
men däremot kan man påverka den uppväxande generationen. Man ser skolan som en
maginotlinje, bakom vilket det religiösa skall försvaras, och det hävdas att
genom att bli "mer kristna" kommer vi också att kunna "förstå" muslimer,
eftersom de (felaktigt) antas vara extremt muslimska. Två religioner kan liksom
"förstå" varandra.
  Men det är helt fel, menar Grete. Det är den stora majoriteten sekulära
kristna (för att inte tala om den stora majoriteten i praktiken ateister) som
har bäst chanser att förstå den stora majoriteten sekulära muslimer. Den
sekulära sidan av oss ger förståelse.

Detta var litet av vad som sades. Jag tyckte jag behövde komma hem i någorlunda
tid, så jag avvek efter 1h15m (debatten fortsatte nog ett tag till, och en del
TV-bolag skulle tydligen göra separatintervjuer med debattdeltagare), men det
jag hörde tyckte jag lätt både vettigt och inspirerande.
  Man fick en helt ny bild av "den islamska världen", en bild som visar att den
världen är ganska lik det vi litet slarvigt kan kalla "västvärlden". Det
handlar om en stor majoritet av folket som fullständigt struntar i det
religiösa, och en liten minoritet fundamentalister (såväl muslimska som
kristna) som försöker styra agendan och sprida sin nattståndna religiösa
världsbild.
  Faktum är att innan jag gick dit visste jag inte att det fanns en så stor
grupp som med stolthet betecknar sig som ex-muslimer. Våra vänner ex-muslimerna
tycker jag kan ta alla oss ex-kristna i handen.

Sänd din novell till 11e Fantastiknovelltävlingen senast 1/9, till Ahrvid resp
fantastiknovell@xxxxxxxxxxx - cash prizes!

Dela kalender. Se möjligheterna med Hotmail!
http://www.microsoft.com/sverige/windows/windowslive/thenewbusy.aspx-----