[SKRIVA] Re: Människa Plus

  • From: Aleph <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 16 Mar 2015 16:56:15 +0100

---- On Mon, 16 Mar 2015 16:34:41 +0100 Ahrvid  wrote ----
>Rickard:
> såkallad positiv rashygien (positiv eugenik), vilket går ut på
> att skapa en bättre människoras än de som redan existerar;
> och hur denna människoras ska designas är förstås en ideologisk
> fråga<<
> Det finns en god regel: om man definierar något (i detta fall
> "fascist") som något som inkluderar alla och alltiing är det en
> *värdelös" definition. ALLA ville under tidiga delarav 1900-talet
> skapa "bättre människor".

Hoppsan. Det svenska eugeniska programmet (och det som "alla" anammade) var
såkallad negativ eugenik, alltså att eliminera allt som ansågs skadligt och
icke önskvärt ur den mänskliga genpoolen. Positiv eugenik, det som Julian
Huxley var en sådan prominent förespråkare för och som han olyckligtvis delade
med nazister och fascister, går längre än så: Inte bara eliminera skadliga
gener, utan också aktivt gå in för att skapa en förment bättre, vackrare, mer
intelligent och livskraftig människoras. Julian Huxleys bror Aldous Huxley
satiriserade dessa dumheter i science fiction-klassikern "Brave New World", som
de flesta här kanske har läst.

Om någon nation fick för sig att genomföra denna sortens positiva eugenik på
sin befolkning, och om det nu alls skulle vara praktiskt möjligt (knappast ens
i en totalitär stat, förmodar jag) kan man vara ganska säker på att framtida
generationer skulle betrakta det som ett av de värsta övergreppen i
mänsklighetens historia. Det som betraktas som vackert, bra, intelligent och
livsdugligt ena seklet, kommer förmodligen att vara fult, löjligt, korkat och
livsklumpigt nästa sekel. Jag tror t.ex. inte att 1900-talsmänniskan skulle
vilja gå omkring med medfödd korsett och för få revben, eller en sexualitet som
lever upp till viktorianismens ideal.

/ Rickard

IDÉ, VETENSKAP & SKÖNLITTERATUR
Timaios Press -- www.timaiospress.com
Aleph Bokförlag -- www.alephbok.com

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).