[SKRIVA] Minicon på Kulturhuset

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 21 Dec 2014 19:20:05 +0100

Några korta ord om den Minicon (någon annan beteckning användes inte) som i
SFSFs regi var på Kulturhuset i Sthlm isag. Jag kanske skriver något längre på
engelska senare (till Europa  SF-siten och utrikiska listor).
  Det började kl 12 med att Tomas Cronholm gick igenom all Mars-sf, från Wells
och framåt, t ex KS Robinson. Lästips som räcker till Ma...eh, mars. Runt 30
åhörare hade  samlats inkl många vanliga SFSF-misstänkta. Lars-Olov var på
plats.
  Dagens intressantaste föredrag var nog Henriette Cederlöf som doktorerat på
och pratade om rysk  sf, från 1800-talet fram till nu. Jag räckte upp handen
och sade att jag faktiskt träffat bröderna  Sturgatskij... (Ämnet är omfattande
 och något som kan utarbetas i ev engelsk rapport.)
  Därefter panel med Anna Gable och Mattias Lönnebo (moderator Carolina Gomez
Lagerlöf) om svensk sf/f nu, vilket kom att handla en hel del om författande
och egenutgivning. Nu har det ju t ex dykt upp många småförlag som utger
fantastik. Genombrott hos större förlag? Inte så mycket (Och jag passade på att
göra litet reklam för SKRIVA i ett inpass.)
  Så gav Carolina, Tomas och Mattias boktips. Jag antecknade alla, och det blev
nog säkert 30-40 stycken. Mest böcker  från senare år, men även några få äldre
(jag gillar äldre sf mer. Man tenderar att skriva för pratigt och självupptaget
idag).
  Jag hörde bara slutet på sista programpunkten som var sf-coninfo, då jag i
pausen innan smitit iväg till biblioteksavdelningen och lånat en bunt böcker.
Men info om Archipelacon, Confuse och vad  det nu må vara har jag redan. I
efterpratet fick jag dock veta att Sjöhistoriska  Museet i Stockholm ev
planerar något steampunkevent  nästa höst.
  I kanten av samlingsplatsen kring "Plattan" (en miniscen i Kulturhusets
bottenvåning) hade Gable och Lönnebro bokbord. Jag lade även dit små PR-lappar
för @SFJournalen på Twitter, men jag tror bara någon enstaka gick åt.
  Långt ifrån en bortkastad eftermiddag.
--Ahrvid

Ps. Lånade faktiskt ett icke obetydligt antal kg böcker så det blir en del
julläsning... (Som om jag någonsin hade brist på läsning! Viktigt skäl till att
vara trött på för långa böcker: de tar upp tid som  kunde gå till en annan bok
istället. Noveller är bättre och fackböcker skall ha många bilder - så man
hinner med fler böcker.)

E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /