[SKRIVA] Kortfilmsmaraton på SVT 21.30

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 21 Dec 2014 19:49:18 +0100

SVT2 har 21.30-00.25 ett kortfilmsmaraton. (Ledd av någon kändis som kallas
"Kakan" - har ingen aning om varför  denna är känd och vad hon har med kortfilm
att göra.)
  Hela programmet finns här:
http://www.svt.se/kortfilm/kortfilm-med-kakan-pa-arets-kortaste-dag

Vill passa på att notera hur få av filmarna som kommer från kortfilmsrörelsen!
Jag känner igen enstaka namn - resten har kommit från (förmodar jag)
FIlminstitutets offentligstödsystem för "novellfilm".*
  På samma sätt som det finns en klyfta mellan småtidskriftsutgivning generellt
och staten, verkar det finnas ett betydande avstånd mellan kortfilmsrörelsen
generellt och de statliga stöd som pytsas  ut! Några få tas in i bidragsvärmen
bara de gör rätt sorts film. Det skall gärna vara sociala filmer, kanske om
invandrare, "genusperspektiv" är självklart bonus, osv. Bara några få av  de
riktiga kortfilmsälskarna erhåller Svenska Filminstitutets bidrag (för "rätt"
filmer, som sagt).
  Jag vet bara om en amatörfilmare ur de djupa leden  som senare fått alla
bidrag från kommittéerna osv och blivit något, nämligen Josef Fares. En annan
filmare (som gjorde urskojiga skräckkomedier som gick på kortfilmsfestivalerna
utanför SFI) blev så trött på stödsystemet att han gick till porriflmsbranschen
istället (under pseudonym).
  Toppstyrning av kultur är av ondo.

--Ahrvid

* Ingen talade om "novellfilm" för några år sedan, utan det var kortfilm.
(Tecken på att något som är spontant folkligt men skall bli "fint" är att man
hittar på ett nytt namn för det. Jfr hur alternativhistoria blir
"kontrafaktisk".)

E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /