[SKRIVA] Re: Medvetande och sf

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 8 May 2013 00:26:25 +0200

From: rickard.berghorn@xxxxxxxxx
  (Turingtesten, för den som inte känner till, kan enklast beskrivas som att en
utfrågare via en dialog - utan att veta vem svararen är - skall kunna avgöra om
svararen har jagmedvetenade.)
> Turingtestet är enkelt och verkar genialt, men... Klarar egentligen
> ens alla människor av turingtestet? Vi har ingen anledning att tvivla
> på att psykiskt handikappade personer som autister är intelligenta,
> men med alla begränsningar de har verkar det troligt att de skulle
> kunna misstas för en avancerad dator.
  Såvitt jag förstår är turingtesten till för att avgöra om en dator eller
maskin har jagmedvetande. Autister som kanske inte ens vill eller kan prata är
en annan sak. En människa kan också ganska enkelt lura i en utfrågare att den
själv är en dator om vederbörander känner sig full i fan och vill göra det.

> Och en utomjordisk intelligens med helt annorlunda sätt att tänka och
> kommunicera, skulle snabbt avslöjas som icke-mänsklig i ett
> turingtest, men skulle därmed inte kunna avfärdas som
> icke-intelligent. Men tänk om de intelligenta datorer människor
> konstruerar faktiskt fungerar som dessa utomjordingar? Turingtestet
> skulle bli värdelöst.
  Min uppfattning är att intelligens inte behöver vara av mänskligt slag. (Se
tidigare reservationer om att man kan fundera på schimpanser, delfiner och
sådant.) För att avgöra saken vad gäller en ET får man helt enkelt ha en
skicklig utfrågare. Det bör finnas en rad frågor som bör kunna avgöra saken.
Jag tror f ö inte att man skulle utropa en dator till turingvinnare utan rejäla
frågeholmgångar.
  Det finns redan en sorts test för utomjordingar på nätet! Jag har inte
länkar, men på astrokursen i höstas berättades att organisationer satt upp
dialogsidor där utomjordingar kan anmäla sig, och via frågor kan avgöras om det
är en sann kontakt eller ej. (Tanken är att ETarna kunnat parkera drönare el
dyl i solsystemet, som via trådlösa kopplingar tar sig in på Internet.)
  Många "kontakter" har anmält sig på sådana sidor, men alla har kunnat
avfärdas. Enklaste sättet att avfärda är att be "kontakten" att hitta
primtalsfaktorer i ett stort tal. Teorin är att ETs som är avancerade nog att
parkera utrustning i solsystemet också enkelt bör kunna biffa den sakenl Ingen
har som sagt klarat denna typ av test, så ET phone home gäller inte vad vi vet.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an @SFJournalen Twitter Follower for
all the latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande,
sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
 www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 /
 Läs även AE i nya E-antologin Sista resan,
http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan  / YXSKAFTBUD, GE VÅR
WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)