[SKRIVA] Kortrapport Kulturnatt

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 10 Apr 2011 00:09:10 +0200

Är tillbaka från Kulturnatt Stockholm, som jag tror blev framgångsrik, även om
jag bara hann se 3,5 programpunkter av hundratals. Det var mycket folk där jag
rörde mig i Gamla Stan och på de institutioner jag besökte.
Jag började med "Levande Poesi" på Rumänska Kulturhuset, där svenska och
rumänska poeter presenterades och läste dikter. Det var 3-4:e fjärde året i rad
jag bevistade detta återkommande evenemang. Svenska och rumänskspråkiga (i år
ingick moldaviska) poeter parades ihop med varandra och fick under en vecka på
Biskops-Arnö översätta varandras dikter, vilka sedan lästes
Det blev så fullsattt att man fick ta in extrastolar och dra undan skynket för
tangoorkestern för at öka utrymmet. Konferencier var den svenske poeten Daniel
Boyacioglu (kurd-svensk tror jag) som har en cool stil och framkallade
applåder. Totalt åtta poeter (alla parade svensk-rumänsk/moldavisk) framförde
sina dikter i först ena, sedan andra språket.
Särskilt svenska Ann Hallströms lätta surrealism kring historieämnet och
moldaviska Alexandro Vakuloskijs (st?) om knepiga relationer till farsan
framstod för mig som extra intressant. Alltså, jag gillar poesi, litet
instinktivt och primitivt kanske, men kul.
Samtidigt någonstans startades en skräckkammare (mörk, draperier, stearinljus)
med berättelser om en seriemördare på band. Jag gick in en stund (räknar det
besöket som ett halvt) men fann det ungefär så engagerande som att lyssna på en
ljudbok på bilradion. Jag hade trott det var ett föredrag eller något. Gick
tillbaka till livedikterna.
Så upp till Nobelmuseet. Den enda fanen jag såg där var Mårten Svantesson (har
sverifans reda börjat sjappa pga Bellis' bråk?) men där var ju också Maths
Claesson som skulle prata om nobelpristagare och sf men annars stod vid
SF-Bokhandelns tillfälliga försäljningsbord.
Det var skitfullt i Nobelmuseet. Det hade varit bra fullt i Rumänska också, mer
än en normal programkväll. Säkert var det 100-150 pers som hörde Maths prata,
men tyvärr har museet ingen bra föreläsningssal, så han fick prata i
ingångshallen.
Maths gick igenom litet tidig sf-historia. Shelley, Wells m m och anknöt en del
till nobelpristagare (Svante Ahrrenius t ex). Det var inte så matnyttigt *för
mig* då jag kan ämnet men Maths var också litet nervös. Tappade ordning på
manuspapper vid ett tillfälle. Publiken satt dock vkar och det funkade
tillfredställande. (En sidonotering: Nobelmuseet hade en stor datorprojektor -
Maths kund ha biffat upp pratet med en del bilder!)
Jag har föredragit en gång tillsammans med Maths Claesson på Kulturhuset under
en rymdkväll. Han pratade sf-historia. Jag pratade sf-skrivande, med litet
vinkar åt rymdhistoria - Mord på månen hade just kommit. Maths föredrag då var
fylligare. T ex hade han datorbilder.(Liksom jag hade.)
Gick runt en kort sväng i Nobelmuseet som jag sett tidigare iofs.
Efter Nobelmuseet gick jag tillbaka till Rumänska där rumänsk tango skulle
börja. Jag vet om argentinsk och finsk tango, så jag var nyfiken på rumänsk...
(Dessutom hade man några muggar av bjudvinet kvar, vilket alltid tas emot.)
Det började trögt. De två första danserna dansade inga, men in i dans tre tog
först ett, sedan två par mod till sig och bjöd upp och snart fanns 8-9 par
virvlande runt varvid dansgolvet var i princip fullt. Orkestern spelade bra och
hon som sjöng (rumänsk text på rumänsk tango) sjöng utmärkt - en eloge till
sångerskan.
Ja, det var hög stämning när jag gick, med pågående, virvlande tango. 3-4
evenemang på två institutioner är kanske ett för litet sample för att säga
något om Kulturnattens totala framgång - men det jag såg var välbesökt och
framgångsrikt.
En bra Kulturnatt Stockholm.
Det här skall vi göra om!

--Ahrvid

Ps. Jag hade varit sugen att gå på Tekniska, Etnografiska, Sjöhistoriska etc
museer men det var liksom samtidigt med det jag gick på. (Synd att man bara har
ca 18-22 på att pricka in allt.)

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----