[SKRIVA] Kortrapp från IVA-presskonf om klimatet

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 26 Nov 2009 17:40:18 +0100

Kom just hem från Stockholmsinitiativets presskonferens. Längre rapport följer
(jag satt och antecknade frenetiskt), men några korta ord på stubben.
  Först bara: Google hoppade just från ca 800 000 träffar på ”climategate” till
– 6,8 MILJONER. (Altavista, som kan vara bra att jämföra med, ligger på 2+
miljoner.) Jag är säker på att det inte beror på att 6 milj inlägg kommit sista
timmarna, utan det har att göra med ojämnheter i Googles metodik för att
sökindexera nätet.
SthIni:s presskonferens var informativ och hade trevlig stämning. Tyvärr var
gammelmedia frånvarande. Det är vad man kan vänta sig, just nu – men jag är
säker på att det vänder. En representant från Uppsalas studentradio var där och
de lär väl göra ett program. Någon spelade in på video, och alla bör kunna
följa det ungefär timslånga mötet i efterhand.
  Vi fick en bra genomgång av klimatdebatten, både före och efter Climategate.
Det öppna brevet till statsminister Reinfeldt hann innan överlämnandet få 1002
undertecknare, både forskare och allmänhet. (Det lämnades in till
stadsrådsberedningen strax efter kl 11 i  förmiddags.) Åhörarna var ca 20 (18 +
ett par som dök upp när allt egentligen var över), men låt mig ge ett bra spinn
på det:
  Det var *blogbävningens presskonferens*! Säkert fanns där ett dussintal
blogare, och de har nu material för ett antal bloginlägg, som vardera kanske
får några hundra läsare, och totalt nås iaf några tusen (räkna också in
intresserade som ser websändning i efterhand). Sedan sprider det sig som ringar
på vattnet, och… Tag det som symptomatiskt att Climate-gateskandalen nu ligger
på ca 7 miljoner träffar.
  Själv gjorde jag ett inlägg, dels med komplettering om skandalkärnor i
debatten (Nya Zealand och den bedrövliga klimatmodelleringskällkoden), dels med
påpekande om att vi bör kunna få fram info om svensk klimatforskning via den
starka svenska offentlighetsprincipen.
  Jo, publiken var mest ”medelålders gubbar”, men i dagens klimat känns det som
om det är en underpriviligerad grupp. Och så Maggie (kul att se dig! – har
stött på dig tidigare, helt kort) som skötte bildvisning och datorstöd.
  Pratade med en del (några av er finns på denna site!) efteråt. Ännu jobbar
Stockholmsinitiativet i motvind, men vid horisonten anas stormmolnen som kommer
att blåsa in nya, friska vindar. Tro mig.

–Ahrvid

Ps. En intressant nyhet. Lars Bern har drivit på ett förslag till IVA om att de
skall arrangera en stor hearing, där vetenskapens trovärdighet m m i anslutning
till klimatdebatten skall utredas. ”Många tunga namn står bakom”, säger han.
Hoppas han når framgång.

(Rapporten har gått på www.theclimatescam.se och refererar till deltagare där.
Om någon undrar. Sorry för den som är något trött på klimatfrågan, men
omständigheterna - Climategate! - sätter visst fokus på det för tillfället.)

Nya Windows 7 gör allt lite enklare. Hitta en dator som passar dig!
http://windows.microsoft.com/shop-----